منتظر فصل جدید آمریکا باشید!

نشریه هفتگی اکونومیست در یکی از سرمقاله‌های شماره جدید خود -۶ مارس ۲۰۲۱- با عنوان « درون لانه زنبور؛ آمریکا در خاورمیانه چه باید بکند؟ »  دلایل جو بایدن برای شیفت راهبردی در سیاست‌خارجی آمریکا و اولویت‌زدایی از خاورمیانه را موجه دانسته و در پاسخ به این پرسش که "چگونه می توان از بار مسئولیت آمریکا در خاورمیانه کاست و در عین حال از منافع حیاتی ایالات متحده در آنجا محافظت کرد؟"، نوشته است: این اصلاً آسان نخواهد بود.

 فصل ۴۱؛ هجرت

اکونومیست در تفصیل و تکمیل این سرمقاله، در مطلب‌ دیگری با عنوان « هجرت؛ فصل ۴۱ » به شرح و بسط وضعیت کنونی این معضل دیرینه و پیچیده در سیاست‌خارجی آمریکا پرداخته و با طرح این سؤال که " آیا جو بایدن می‌تواند آمریکا را از خاورمیانه خارج کند؟ " نوشته است: دو رئیس جمهور پیشین آمریکا فکر می‌کردند که آمریکا بیش از حد با خاورمیانه درگیر است، اما خاورمیانه از رها کردن آن‌ها خودداری کرد.

 

باراک اوباما سعی کرد به آسیا (آسیای میانه و شرقی/هندوپاسیفیک) محوریت دهد، اما بهار عربی، جنگ داخلی سوریه، داعش و برنامه هسته‌ای ایران بطور مداوم او را به عقب می کشید. همچنین با وجود همه سروصداهایی که دونالد ترامپ در مورد پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» به پا کرد، وی تا مرز جنگ با ایران پیش رفت. او ۱۴ هزار سرباز را به منطقه اعزام کرد و در پایان، در تعهد نظامی گسترده آمریکا در منطقه تغییر چندانی ایجاد نکرد.

منتظر فصل جدید آمریکا باشید

در حال حاضر، رئیس جمهور جو بایدن، حتی بیش از اسلاف خود، هدف خود برای محدود کردن میزان اهمیت خاورمیانه در میان اولویت‌های آمریکا را نشان داده است. 

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «خاورمیانه؛ بایدن را سیاستمداری بی رحم می کند؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.