خطیب زاده: با آمریکا گفت‌و‌گوی دو جانبه‌ای نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رژیم صهیونیستی ایران را عامل اتفاق افتاده در کشتی این کشور در خلیج فارس دانسته با بیان این که این اتهامات را قویا رد می کنم تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مبنای تمام ناامنی ها و بی ثباتی ها در منطقه است و این فرافکنی ها کاملا خط روشنی دارد.

وی ادامه داد: خلیج فارس و دریای عمان حوزه های امنیتی بلافصل ما هستند و ما اجازه نمی دهیم که با این گونه اظهارات و مسائل آنها در این منطقه هراس افکنی کنند .

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه به نظر می رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک بیماری وسواس گونه ای در ارتباط با ایران دارد به وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد که مقامات رژیم صهیونیستی تصور می کنند که بافرافکنی می توانند از وضعیت اسفباری که در داخل این رژیم وجود دارد بگذرند.

وی با تاکید بر این که این گونه اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی فرافکنی است خاطر نشان کرد: اقدامات مشکوک دیگری نیز رژیم صهیونیستی آغاز کرده است که ما این گونه اقدامات را رصد می کنیم و آنها به خوبی می دانند که پاسخ ما در برابر هر گونه اقدامی همواره دقیق و محکم است .

خطیب زاده همچنین ادامه داد: ما این اتهام زنی ها را قویا رد می کنیم و تاکید بر آن داریم که رژیم صهیونیستی منشاء ناامنی و بی ثباتی در منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر سفیر ایران در عراق و نوع واکنشی که مقامات ترکیه ای از این سخنان داشتند گفت: از صحبت‌های ایشان برداشت نادرستی شکل گرفته است و هم دولت ایران و هم دولت ترکیه به حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها از جمله عراق تاکید دارند.

همان طور که اشاره کردم برداشت نادرستی از صحبت های ایشان صورت گرفته بود و در مورد این موضوع دو کشور با یکدیگر صحبت کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که در جریان سفر وزیر خارجه عراق به تهران صحبتهایی از آزاد سازی منابع مالی ایران در بغداد صورت گرفت و آیا این اتفاق با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است گفت: صحبت از آزاد سازی منابع ایران در عراق است و گفت و گو در مورد این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست.

وی با اشاره به همکاری ها و گفت و گوهای دو کشور در این زمینه اظهار کرد: این موضوع در مسیر همکاری ها بین دو کشور در حال پیش رفتن است و این تعهدات قطعی عراقی ها است و هیچ وقت دولت عراق از انجام استنکاف نکرده است. در ارتباط با این موضوع برخی مسائل فنی مطرح بوده که در حال مرتفع شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد گفت و گوهای ایران و کره جنوبی در ارتباط با اموال بلوکه شده ایران در سئول و آخرین تحولات در این زمینه هم اظهار کرد: همان طور که می دانید در ارتباط با این مساله گفت و گوهایی در سطح کارشناسی و دیپلماتیک و بانک مرکزی انجام شده پیگیری ها در این سطوح ادامه دارد من از شما درخواست می کنم که جزییات این موضوع را از رئیس بانک مرکزی بپرسید ولی همان طور که اشاره شد در این زمینه تحولات و توافقاتی صورت گرفته و باید دید این تحولات به کجا می رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.