بیانیه عراق درباره سفر فواد حسین به ایران

به گزارش پایگاه خبری «ناس» عراق، در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: فواد حسین وزیر خارجه عراق امروز (شنبه) در صدر هیاتی متشکل از «سالم الچلبی» رئیس بانک تجارت، «احسان العوادی» رئیس اداره کشورهای همسایه در وزارت امور خارجه و «احمد الصحاف» سخنگوی این وزارتخانه به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.

این بیانیه افزود: فواد حسین در جریان این سفر با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار و با آنها گفت وگوهای عمیقی درباره چند پرونده مرتبط با روابط دوجانبه و امنیت انجام داد و همچنین به تحولات وضعیت منطقه ای و بین المللی و بازتاب آن بر امنیت و ثبات عراق و منطقه پرداخت.
در این بیانیه تصریح شد: فواد حسین در جریان دیدار با شمخانی بر اهمیت فعالیت مشترک برای تقویت امنیت و ثبات منطقه و تکیه بر همه موردی که تنش را کاهش می دهد، در راستای تحقق مفهوم امنیت جمعی تاکید کرد.
این بیانیه افزود: وزیر خارجه عراق گفت که این کشور همچنان با گروهک های تروریستی داعش روبرو است و هرگونه اقدامی که به امنیت و ثبات این کشور آسیب می زند، عرصه را پیچیده می کند و اولویت بندی را از مسیر تکمیل پروسه مقابله با داعش منحرف می کند.
براساس این بیانیه، وزیر خارجه عراق همچنین مهمترین گام هایی را که  دولت عراق برای تسهیل تعاملات بانکی بین دو کشور در راستای منافع مشترک انجام داده است، ارایه کرد.  
این بیانیه افزود: شمخانی نیز به نوبه خود تعهد جمهوری اسلامی ایران درخصوص حمایت از عراق درقبال هر آنچه تهدیدی برای امنیت و حاکمیت آن محسوب می شود، ابراز داشت.

این بیانیه تصریح کرد: دوطرف آمادگی های دولت عراق برای برگزاری انتخابات (زودهنگام پارلمانی عراق) را مورد بحث قرار داده و به گفت وگوی راهبردی (عراق) با آمریکا پرداختند و اینکه بغداد در این مسیر برای تحقق منافع مورد نظر در راستای تقویت منافع عراق گام برمی دارد.
وزارت خارجه عراق افزود: فواد حسین تاثیر حاصل از دورهای قبلی گفت وگو و بازتاب آن بر کاهش شمار نیروهای آمریکایی را توضیح داد.
این بیانیه تصریح کرد: فواد حسین ادامه داد که برخورداری عراق از جایگاهی متوازن بستری را فراهم می کند که نقش های محوری را ایفا کند که از طریق آن، امنیت و حاکمیت خود را افزایش می دهد و در این توازن با کشورهای همسایه سهیم می شود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه عراق در چارچوب گفت وگو با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، از موضع وزارت خارجه ایران در محکوم کردن حملات به چند موضع در عراق تشکر و اشاره کرد که این اقدامات به منافع حاکمیتی عراق خدمت نمی کند.
این بیانیه افزود:دو طرف همچنین درباره وضعیت منطقه و تعاملات جدیدی که درسایه دولت جدید آمریکا شاهد آن است، گفت وگو کردند و  بر ادامه رایزنی در مورد همه موضوعات مورد علاقه مشترک در راستای تحقق منافع دو ملت همسایه تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.