آمادگی عراق برای پرداخت بدهی‌هایش به ایران

در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و فواد حسین وزیر خارجه عراق ابعاد مختلف همکاریهای سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

ظریف اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیر قانونی را  نقض حاکمیت کشور قلمداد نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد، وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببین این حوادث تاکید داریم.

ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز  تمرچین پیش آمده ،ابراز امیدواری نمود با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل و فصل گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش  مناسبات تجاری بین دو کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه دو کشور برای اجرائی شدن هرچه سریعتر این خط آهن شد.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به پیشرفتهای بدست آمده در مذاکرات بین دو کشور در زمینه  دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق ،بر آمادگی این کشور در جهت  تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تاکید کرد.

فواد حسین گفت اطمینان می دهم  بغداد اجازه سوء استفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.

در این دیدار تحولات منطقه ای نیز مورد بحث و گفتگوی طرفین قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.