احتمال کاهش قیمت در بازار مسکن

حسن محتشم اظهار کرد: اگر در بحث برجام توافقی حاصل شود قطعا با مقداری کاهش قیمت در بخش مسکن مواجه خواهیم بود؛ زیرا ارزش پول ملی بالا می رود و باعث تحولات در اقتصاد کشور می شود. اما اگر توافق صورت نگیرد احتمال رشد مجدد نرخ ارز وجود دارد و ممکن است قیمت اسمی مسکن بالا برود. هرچند در صورت عدم توافقات سیاسی نیز با توجه به رشد بیش از پنج برابر قیمت مسکن، بعید است که شاهد جهش مجدد باشیم. در واقع بازار مسکن ظرفیت ندارد.

وی افزود: سناریوی سوم این است که قیمت ارز در همین حدود ۲۵ هزار تومان باقی بماند و در آن صورت مسکن به ثبات می رسد و افزایش قیمت بعید خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بخش مسکن در رکود عمیقی به سر می برد گفت: در بهمن ماه امسال حدود ۲۰۰۰ معامله مسکن در تهران به امضا رسیده که هیچگاه شاهد چنین حجم اندکی از معاملات شب عید نبوده ایم. علت این است که به دلیل انتظار برای انتخابات ریاست جمهوری و انجام توافقات سیاسی، سرمایه گذاران معطل هستند. خریداران واقعی هم که به دلیل جهش قیمتها طی سه سال گذشته حضور پررنگی در بازار نداشتند.

محتشم اظهار کرد: حتی ممکن است بخشی از حدود ۲۰۰۰ معامله ملک در تهران توسط دستگاههای دولتی انجام شده باشد؛ خیلی از دستگاهها برای اینکه بودجه شان را استفاده کنند اواخر سال اقدام به خرید املاک می کنند. اما به طور کلی امسال بازار در وضعیت رکود به سر می برد. بهمن سالهای گذشته معمولا خانواده ها برای در امان بودن از تورم سال آینده اقدام به خرید مسکن یا تبدیل آن می کردند اما امسال قضیه برعکس شده و در بهمن ماه کمترین تعداد خرید و فروش ملک نسبت به سایر ماهها بجز فروردین اتفاق افتاد.

وی، افزایش درآمدهای دولت و آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران را محتمل دانست و گفت: بالا رفتن درآمد دولت به معنای تحولات در حوزه های پولی و اعتباری خواهد بود که پیامد آن کاهش قیمت ارز، افزایش درآمد خانوارها و رونق اقتصادی است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه طی سه ماه آینده نوسانات چندانی در بازار مسکن اتفاق نمی افتد گفت: به نظر می رسد تا خردادماه که زمان انتخابات ریاست جمهوری است اوضاع بازار مسکن و به طور کلی اقتصاد کشور دارای ثبات باشد. ضمن اینکه بخشی از تغییرات تحت تاثیر انتخابات ممکن است نتواند خود را کاملا نشان دهد.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۷.۴ میلیون تومان

بنابراین گزارش، دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد. گزارش بهمن ماه هنوز ارایه نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.