مجموعه صنایع‌دستی هنرمندان آپادانا نیز زمینه‌های جدیدی را به محصولات تولیدی خود اضافه کرده است تا چرخ تولید را در حرکت نگه دارد؛ زیرا مدیریت این مجموعه بر این باور است که اکنون با محدودشدن واردات، بهترین زمان برای تولید و بازگشت تولیدکنندگان به‌عرصه فعالیت‌های تولیدی به‌شمار می‌رود. هرچند که این فیلد ارتباط نزدیکی با حوزه فعالیت اصلی آنها نداشته باشد، اما فرصتی برای ادامه فعالیت و تداوم کارآفرینی خواهد بود. آنها برای رسیدن به این هدف اتاق فکری با نیروهای خود تشکیل دادند تا راهی برای خروج از وضعیت نامساعد کنونی بیابند.

 افت شدید فروش صنایع دستی ایران به دلیل کرونا

مدیر داخلی مجموعه صنایع‌ دستی هنرمندان آپادانا با بیان اینکه صنایع‌دستی ایران از شرایط ناشی از شیوع کرونا بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفته است، می‌گوید: برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها و سمینارها بخش قابل‌توجهی از بازار محصولات فعالان صنایع‌دستی را تشکیل می‌دهد؛ زیرا تندیس‌های صنایع‌دستی تبلیغاتی برای اهدا در اینگونه مراسم خریداری می‌شوند. محمدرضا ذبیحی با اشاره به تعطیلی این‌گونه مراسم به دلیل شیوع کرونا و در نتیجه افت شدید بازار صنایع‌دستی، تصریح می‌کند: برای ادامه تولید و جلوگیری از تعدیل نیرو تصمیم به افزودن تولیدات جدید در کنار تولید محصولات کنونی و با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات موجود گرفتیم.

وی با بیان اینکه ورود به عرصه ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی و همچنین تولید محصولات دکوراتیو را از ابتدای شیوع کرونا برنامه‌ریزی کرده‌اند، توضیح می‌دهد: اکنون تمرکز خود را روی ساخت بازی‌های چوبی با همکاری مجموعه عروج گذاشته‌ایم که در حوزه توزیع محصولات چوبی فعالیت داشته‌اند؛ هرکدام از ما توانمندی‌ها و تجهیزاتی برای ورود به کار ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی داریم که می‌توانیم در شرایط کنونی به‌جای صرف هزینه برای خرید تجهیزات از پتانسیل‌های هم استفاده کنیم.

ذبیحی که معتقد است اسباب‌بازی‌های فیزیکی در دنیای تکنولوژیک امروز موجب برقراری ارتباط و تقویت انسجام بین فرزندان و اعضای خانواده می‌شود، می‌گوید: در تولید اسباب‌بازی‌ها در دو گروه سنی ورود کرده‌ایم که یک دسته اسباب‌بازی‌های فردی بچه‌ها و دیگری بازی‌های فکری دسته‌جمعی است که بزرگسالان را نیز درگیر می‌کند؛ در واقع اسباب‌بازی‌ها شامل بازی‌های نوستالژی و یکسری بازی‌های ترکیبی جدید است.

وی با اعلام اینکه برای استانداردسازی اسباب‌بازی‌ها پیگیر دریافت مجوز هستند، اظهار می‌کند: درباره ایمنی و سلامت تمام اجزا و موادی که در اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌کنیم مانند استفاده از رنگ خوراکی فکر شده است تا سلامت بچه‌ها به‌خطر نیفتد.

 عرضه محصولات اسباب‌بازی چوبی و دکوراتیو برای شب‌عید

مدیر داخلی مجموعه صنایع‌ دستی هنرمندان آپادانا با بیان اینکه اکنون نمونه محصولات تولید و بخشی از کارها وارد مرحله تولید انبوه شده‌اند، ادامه می‌دهد: برنامه‌ داریم که تولیدات را برای شب عید توزیع و عرضه کنیم، زیرا می‌خواهیم بخشی از این محصولات را به‌ عنوان هدایای تبلیغاتی به شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه کنیم؛ البته درحال کار روی برندینگ و ثبت لوگوی اختصاصی روی بازی‌های تولیدی خود هستیم. ذبیحی همچنین درباره تولید محصولات دکوراتیو نیز توضیح می‌دهد: در گذشته نیز محصولات دکوراتیو را تولید می‌کردیم؛ زیرا ارتباط نزدیکی با شاخه اصلی تولیداتمان دارد؛ اما تصمیم گرفتیم که با توجه ‌به داشتن تجهیزات و ماشین‌آلات، این فیلد را نیز گسترش داده و تقویت کنیم.

وی با اظهار اینکه بخشی از محصولات دکوراتیو، تولیدات ویژه هدایایی تبلیغاتی هستند، تصریح می‌کند: این محصولات پیش از این وارد کشور می‌شدند و ما تمرکز خود را روی محصولات دکوراتیو گذاشته‌ایم به‌ویژه با توجه ‌به نزدیکی شب‌عید بیشتر در زمینه تولید هدایای تبلیغاتی شرکت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ذبیحی با تاکید بر اینکه پس از پایان کرونا و عادی‌شدن شرایط بازار صنایع‌دستی، تولیدات اسباب‌بازی‌های چوبی و محصولات دکوراتیو را در کنار عملیاتی کردن چند فیلد جدید دیگر ادامه خواهند داد، می‌گوید: یکی از عوامل موفقیت چین تمرکز بر حوزه تولید است؛ به‌گونه‌ای که هر محصولی را با کیفیت‌های متنوع برای هر طیفی تولید می‌کنند. وی با اشاره به اینکه امسال هیچ شرکتی محصول وارداتی برای ارائه ندارد، تاکید می‌کند: خوشبختانه چون ورود کالا نداشته‌ایم زمان بسیار مناسبی برای راه‌اندازی و تقویت تولید در ایران است.

به باور مدیر داخلی مجموعه صنایع‌‌دستی هنرمندان آپادانا، اگر پیش از این کارگاه‌های تولیدی به دلیل واردات بی‌رویه و کاهش قیمت‌ها تعطیل شده بودند، اکنون تولیدکنندگان می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

 نگرش منفی سازمان صنایع‌دستی به استفاده از ماشین‌آلات

ذبیحی در پاسخ به این پرسش که سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چه حمایتی از این اقدام آنها کرده است، اظهار می‌کند: یکی از معضلات مجموعه صنایع‌دستی، نوع نگرش سازمان نسبت به استفاده از ماشین‌آلات در واحدهای تولیدی است؛ زیرا آنها بر این باورند که استفاده از هر نوع ماشین‌آلاتی در حین تولید، منجر به باطل‌شدن مجوز مجموعه خواهد شد.

وی با انتقاد از این نوع نگرش سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید: چین معرق ایران را با لیزر تولید می‌کند که وقتی پلی‌استر روی آن زده می‌شود، قابل‌تشخیص نیست؛ آنها این محصولات را با قیمتی ارزان‌تر به نام صنایع‌دستی ایرانی به بازار عرضه می‌کنند.  ذبیحی با تاکید بر اینکه با چنین کاری کاملا مخالف است، تصریح می‌کند: نکته مهم در رویکرد چین این است که بازاری که دنبال محصول با قیمت کمتر است را از دست نمی‌دهد.

وی با یادآوری اینکه اسباب‌بازی‌ها با کمک ماشین ساخته می‌شوند و فقط بخش نهایی را نیروها با کار دست انجام می‌دهند، می‌گوید: نمی‌توان همه مراحل ساخت اسباب‌بازی را با دست انجام داد و چون سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چنین نگرشی نسبت به استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات دارد، پیگیر نشدیم که این محصول زیرمجموعه سازمان و مورد حمایت آن قرار می‌گیرد یا خیر.