خبر بلینکن از بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی که شورای حقوق بشر سازمان ملل را از طریق ویدئویی ضبط شده خطاب قرار می داد، بلینکن گفت: خرسندم اعلام کنم که ایالات متحده قصد دارد برای عضویت در شورا در بازه زمانی ۲۴-۲۰۲۲ نامزد شود و از همه اعضا می خواهم آمریکا را در این تلاش یاری کنند.

آمریکا ژوئن ۲۰۱۸ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از این شورا خارج شد، اما دولت بایدن پیشتر در ماه جاری به عنوان ناظر به آن بازگشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند آنچه را وی «تمرکز نامتناسب» مجمع ژنو بر رژیم صهیونیستی نامید، از میان بردارد.

وی گفت: ما از شورای حقوق بشر می خواهیم به چگونگی عملکرد خود نگاه کند که این مساله شامل تمرکز نامتناسب این شورا بر اسرائیل است.

بلینکن افزود: لازم است با وضعیت حقوق بشر در اسرائیل و قلمروهای فلسطینی به همان نحوی برخورد شود که این نهاد با دیگر کشورها برخورد می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از دولت روسیه خواست فورا و بدون قید و شرط الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه و دیگران شهروندان روسی بازداشتی در این کشور را آزاد کند.

به تازگی یکی از دادگاه‌های مسکو، ناوالنی را به جرم افترا به یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم،  ۱۱ هزار و ۵۰۰ دلار جریمه کرد. خانواده این پیرمرد ۹۵ ساله گفته‌اند که شاکی پس از خواندن نظرات ناوالنی در اینترنت دچار لطمه روحی و جسمی شدیدی شده است. این مخالف دولت روسیه به جرم خود اعتراف نکرد و در حال حاضر مشغول گذراندن ۳ سال و نیم حبس به جرم کلاهبرداری است.

انتخابات سالانه برای عضویت سه ساله در این شورای ۴۷ عضوی قرار است در ماه اکتبر (مهر – آبان) در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. انگلیس، چین و روسیه در حال حاضر از اعضای فعلی شورا هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.