تلاش پاکستان برای خروج از فهرست خاکستری در آستانه اجلاس FATF

رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه اعلام کردند که اجلاس عمومی گروه ویژه اقدام مالی تا ۵ روز دیگر قرار است به صورت مجازی برگزار شود و اسلام‌آباد انتظار دارد تا مسوولان این نهاد بین المللی بدون رویکرد گزینشی به پرونده پاکستان توجه کرده و اجازه ندهند سیاسی بازی دیگر اعضا، خروج از فهرست خاکستری را طولانی کند.

تارنمای انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» پاکستان در این خصوص نوشت: اگرچه شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به نتیجه نشست آتی اف‌ای تی اف خوشبین است اما مقامات آگاه اذعان کردند که این کشور حداقل تا ماه ژوئن در لیست خاکستری باقی خواهد ماند.

پاکستان در آستانه نشست عمومی گروه ویژه اقدام مالی، به دنبال حمایت کشورهای عضو این گروه است تا بتواند با جلب نظر آنان مسیر خروج خود از فهرست خاکستری را هموار سازد. علاوه بر این، اسلام‌آباد در نظر دارد تا مقدمات سفر یک تیم بازرسی از گروه ویژه اقدام مالی به پاکستان را فراهم کند و گفته می‌شود اگر این سفر انجام شود، پاکستان ممکن است تا ماه ژوئن از لیست خاکستری خارج شود.

اکسپرس تریبیون به نقل از مقامات آگاه افزود: طی چند روز گذشته مقامات وزارت امور خارجه پاکستان دیدارهایی با سفرا و دیپلمات‌های متعلق به کشورهای عضو اف‌ای تی اف داشته و آنان را درباره پیشرفت اساسی پاکستان برای اجرای تمهیدات ۲۷ ماده‌ای گروه ویژه اقدام مالی آگاه ساخته‌اند.

پاکستان مُصرانه درپی جلب اطمینان مسوولان گروه ویژه اقدام مالی درباره اجرای تمهیدات ضدپولشویی، فساد و تامین مالی تروریسم است اما نسبت به آنچه که مقامات اسلام‌آباد اقدامات مشکوک هند برای سیاسی کردن فرآیند بررسی عملکرد پاکستان عنوان می‌کنند، نگران است.

اسلام‌آباد برای مقابله با آنچه که لابی دهلی نو در اف‌ای تی اف خوانده می‌شود، با اعضای پرنفوذ گروه ویژه اقدام مالی در تماس است تا اطمینان حاصل شود که ناظران، پیشرفت پاکستان برای اجرای تمهیدات ابلاغ شده را عینا و به صورت شفاف مشاهده کنند.

گروه ویژه اقدام مالی سوم آبانماه امسال خروج پاکستان از لیست خاکستری خود را تا اواسط بهمن امسال (فوریه ۲۰۲۱) به تاخیر انداخت و تا آن زمان و بررسی نهایی عملکرد این کشور برای اجرای کامل تمهیدات اف‌ای‌تی‌اف، پاکستان در این فهرست خواهد ماند.

پاکستان از یکسال گذشته در راستای عمل به تمهیدات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) و عبور از خطر قرار گرفتن در «لیست سیاه»، قوانین ملی برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و پول‌شویی را سخت‌تر کرد.

دولت پاکستان پس از قرارگرفتن این کشور در لیست خاکستری گروه اف‌ای تی اف، طی دو سال گذشته اقدامات مختلفی برای اجرای تمهیدات گروه ویژه اقدام مالی در دستور کار قرار داده و همزمان نسبت به آنچه که اسلام‌آباد تلاش برخی کشورها در FATF با هدف ابقای پاکستان در لیست خاکستری و یا قرار گرفتن این کشور در لیست سیاه می‌خواند، نگران است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.