توضیح خطیب زاده درباره وضعیت اتباع ایرانی مفقود شده در مرز ترکیه

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص پیگیری وضعیت اتباع ایرانی مفقود شده در مرز ترکیه تصریح کرد: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی، متاسفانه پنج نفر که گرفتار بهمن شده بودند جان خود را از دست داده‌اند. البته جنازه آنها پیدا شده که پس از انجام‌ هماهنگی‌های معمول به کشورمان منتقل خواهند شد.

وی اضافه کرد: بر اساس جزییات دریافتی از ادارات ذیربط، در پی سقوط بهمن و مفقود شدن پنج نفر از کولبران ایرانی در منطقه مرزی ایران و ترکیه، وزارت خارجه در کنار تماس‌های تلفنی و ملاقات سرکنسول کشورمان در ارزروم و پیگیری های ستاد بحران استان آذربایجان غربی، با ارسال دو فقره یادداشت به مقامات ترکیه یکی از سوی سفارت‌مان در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه و یک مورد هم از اداره کل کنسولی به سفارت ترکیه در تهران، درخواست اجازه ورود تیم تفحص هلال احمر ایران به محل حادثه و همکاری نیروهای ترکیه با آنان جهت یافتن این عزیزان شد‌ که البته این تلاش‌ها تا انتقال پیکرها به کشور ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اشاره کرد: مسؤولان مرزی همواره تاکید داشته‌اند که اتباع کشورمان از عبور غیرمجاز از مرز خودداری کنند تا با توجه به وضعیت منطقه، گرفتار شرایط تاسف بار پیش آمده برای این پنج هموطن نشوند.

خطیب‌زاده در پایان از همکاری مقامات مرزی و هلال احمر ترکیه برای روشن شدن سرنوشت این پنج ایرانی تشکر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در این خصوص و اینکه علیرغم اعزام نیروهای هلال احمر ترکیه اجازه کمک رسانی به آنها را نمی‌دهد، گفت: از جزییات این اتفاق مطلع نیستم و اگر هلال احمر درخواستی از وزارت خارجه داشته باشد مسیر آنی جواب دارد و اگر هلال احمر درخواستی را داشته باشد حتما انجام می‌شود. در مورد همکاری‌ها با ترکیه مشکلی را نداشته‌ایم.

گفتنی است ۲۹ دی ماه بر اثر کولاک برف در مرز ایران و ترکیه پنج نفر از اتباع ایرانی مفقود شدند. سعید حقیقی بخشدار صومای برادوست در این خصوص گفته بود: حوالی ظهر با سقوط بهمن در ارتفاعات نوار مرزی ایران و ترکیه، پنج تن از اهالی روستای «کوران» بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه مفقود شده‌اند.

روستای کوران بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه، در هشت کیلومتری مرز ایران و ترکیه قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.