احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه روسیه

زاخارووا امروز (دوشنبه) به شبکه اول تلویزیون روسیه گفت که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، مراتب اعتراض مسکو را به جان سالیوان سفیر آمریکا در رابطه با حمایت سفارتخانه آمریکا از اعتراضات غیرقانونی در روسیه اعلام کرد.

وی افزود: اعتراض قاطعانه روسیه در رابطه با انتشار اطلاعات مربوط به اجتماعات غیرقانونی در شهرهای روسیه از سوی سفارت آمریکا در شبکه های اجتماعی و منابع اینترنتی این مرکز دیپلماتیک به سالیوان ابلاغ شد. 

 به گفته زاخارووا، به دیپلمات آمریکایی اعلام شد که باید قوانین روسیه و معیارهای دیپلماتیک پذیرفته شده، از سوی طرف آمریکایی محترم شمرده شود. 

وی تصریح کرد: به سفیر آمریکا گفته شد که طرف روسی این اقدامات آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی روسیه می داند. 

روابط روسیه و آمریکا بشدت تیره است و واشنگتن از سال ۲۰۱۴ بیش از ۹۰ بسته تحریمی در مورد مسکو و صدها شهروند و شرکت های روسی وضع کرده است.  

موج جدید تنش در روابط روسیه و آمریکا اخیرا با حمایت واشنگتن از اعتراضات در روسیه بخاطر دستگیری الکسی ناوالنی منتقد اصلی دولت مسکو بروز کرده است.

هزاران نفر از هواداران الکسی ناوالنی روز شنبه در مسکو و چندین شهر دیگر روسیه اقدام به برپایی تظاهرات کرده و خواستار آزادی او شدند.

به گزارش ایرنا ماریا زاخاروا شنبه شب به طور مستقیم از کانال  یوتیوب گفت: وزارت خارجه روسیه پس از انتشار محل های اعتراضات غیرقانونی در شهرهای روسیه از سوی دیپلمات های آمریکایی آنها را به وزارت خارجه احضار می کند.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت : «دیپلمات های آمریکایی به وزارت امور خارجه احضار می شوند تا بگویند چگونه اطلاعات منتشر شده توسط آنها به ذهنشان خطور کرده است.»

وی تأکید کرد: کارمندان سفارت آمریکا نه تنها نقشه ای از مسیرهای اقدامات غیرقانونی را انتشار دادند، بلکه عبارت  «ورود به کرملین» را نیز منتشر کرده اند.

زاخاروا تصریح کرد: «این اقدام به طور کلی فراتر از هر چارچوبی است. این چیست؟ آیا این انگیزه است، آیا یک تماس است، آیا یک دستورالعمل است، آیا یک تحریک است؟» "

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.