ماه‌های پایانی سال معمولا زمانی است که بیشتر افراد به فکر کاهش وزن می‌افتند و دوست دارند توصیه‌هایی در این زمینه داشته باشیم. امسال به دلیل شیوع کرونا و نداشتن برنامه ورزشی در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی کار کمی سخت‌تر شده است، اما ناامید نباشید و برنامه‌های غذایی و ورزشی خود را ادامه دهید و توصیه‌های کلی را رعایت کنید. مراقب باشید که به نکاتی که از افراد غیر کارشناس می‌شنوید تا زمانی که از صحت آن اطمینان پیدا نکرده‌اید عمل نکنید، از جمله این موارد می‌توان

به توصیه حذف وعده غذایی شام اشاره کرد که نه تنها باعث لاغری نمی‌شود بلکه نتایج یک مطالعه جدید در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد که حذف این وعده غذایی می‌تواند به افزایش وزن و احتمالا چاقی منجر شود. زیرا سال‌هاست که تحقیقات، حذف صبحانه را با افزایش BMI (شاخص توده بدن) مرتبط دانسته است و مطالعات کمی درباره تأثیر دیگر وعده‌های غذایی انجام شده است. با این حال، محققان دانشگاه اوزاکا که در مطالعه ای، عادت‌های صبحانه، ناهار و شام را ارزیابی کردند، نتیجه گرفتند که نخوردن شام تاثیر قابل توجهی در افزایش وزن دارد. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

اصول رژیم کاهش وزن در زمان کم

همیشه کاهش و افزایش وزن شدید برای شخص ضرر دارد، زیرا باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، اما با رعایت نکاتی این عوارض کاهش می‌یابد. از جمله این که شما قبول کنید وزن تان متناسب نیست و باید به فکر سلامت و تناسب وزن خود باشید.

هدف‌هایتان را واقعی تعیین کنید

هدف‌هایی را برای خود تعیین کنید که قابل دسترسی باشد تا هم به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند و هم منطفی به نظر بیاید، این‌که بتوانید ۷ کیلوگرم در طول هفته وزن کم کنید روشی منطقی و عاقلانه نیست.

تمرینات هوازی و استقامتی

در برنامه روزانه خود تمرینات هوازی بگنجانید. اگر این تمرین‌ها را تازه شروع کرده اید ۳۰ دقیقه ورزش، پنج بار در هفته کافی است که با گذشت زمان می‌توانید آن را به ۴۰ دقیقه یا حتی بیشتر افزایش دهید.

زمان بندی برای غذاخوردن

زمانی که تمرینات هوازی را انجام می‌دهید هرگز صبحانه را حذف نکنید و برای میان وعده‌های خود برنامه ریزی داشته باشید.

از خوردن شام بعد از ساعت ۲۰ خودداری کنید و قبل از خوابیدن حتما فعالیت فیزیکی داشته باشید. بیشترین افزایش وزن به دلیل میان وعده‌هایی است که استفاده می‌کنید. بیسکویت سبوس دار را جایگزین آجیل کنید و مصرف کافئین را تا حد ممکن کاهش دهید.

پیاده روی کنید

پیاده روی را جایگزین ورزش‌های هوازی نکنید، اما ترکیبی از پیاده روی و تمرینات هوازی را انجام دهید.۴۵ دقیقه پیاده روی در صبح می‌تواند ۱۶۰ کالری بسوزاند.

استفاده از پله

اگر بتوانید در روز ۵ دقیقه از پله استفاده کنید، مطمئنا چندین کالری بیشتر می‌سوزانید. در استفاده از پله باید ضربان قلب افزایش یابد.

مصرف پروتئین و سبزی و میوه

شما نمی‌توانید غذای ناسالم بخورید و وزن کم کنید.

میوه ها، سبزیجات، عدس، تخم مرغ، گوشت، انبه و موز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما توجه داشته باشید که نباید روزانه بیش از یک عدد موز بخورید.

نه به شکر

یکی دیگر از چیز‌هایی که باید برای کاهش وزن انجام دهید، این است که از شر شکر خلاص شوید.

نوشیدن آب کافی و چای سبز

اگر می‌خواهید در عرض یک ماه به سرعت وزن خود را کم کنید آب کافی بنوشید. این کار سموم را از بدن دفع می‌کند. اگر در طول روز سه یا چهار فنجان چای سبز بنوشید، سوخت و ساز بدن خود را افزایش می‌دهید و باعث می‌شود وزن خود را سریع‌تر کاهش دهید. (با مشورت پزشک)

هنگام تماشای تلویزیون چیزی نخورید

سعی کنید در حین تماشای تلویزیون غذا نخورید، این کار باعث می‌شود بیش از آن چه که فکر می‌کنید غذا بخورید.

بیشتر بخوابید

اگر حدود ۸ ساعت در روز بخوابید شانس کم کردن اضافه وزن خود را افزایش داده اید. این موضوع، به این علت است که هرگاه بدن به حالت پایدار می‌رسد بهترین عملکرد را دارد.

نکات اضافی

سبزیجات خام، میوه‌ها و سالاد، بهترین مواد غذایی هستند که می‌توانید برای کاهش وزن مصرف کنید.

برای پخت و پز از روغن زیتون استفاده کنید.

بیش از حد از دسر استفاده نکنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.