سناتور جمهوری‌خواه: اقدامات ترامپ قابل استیضاح است

«میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفت، اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قابل استیضاح است.

رامنی در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت، «بر اساس حقایق و شواهدی که ارائه خواهند شد»، در جلسه محاکمه ترامپ رأی خواهد داد.

این سناتور جمهوری‌خواه افزود: «باور دارم که آنچه مورد ادعا قرار گرفته و آنچه شاهد هستیم، تحریک به شورش و یک تخلف قابل استیضاح است. اگر [این تخلف قابل استیضاح] نیست، پس چه چیزی [قابل استیضاح] خواهد بود؟»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح ترامپ پس از اتمام دوره ریاست جمهوری اقدامی قانونی است، توضیح داد: «صرف نظر از اظهارنظرهای حزبی و بر اساس مقالات دانشگاهی که مطالعه کرده‌ام این کار در مطابقت با قانون اساسی است».

وی در ادامه گفت:‌ «اتهامات علیه رئیس جمهور سابق بسیار جدی هستند اما او باید این شانس را داشته باشد که بتواند از خود دفاع کند».

رامنی پیش‌تر تلاش ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات را احمقانه و شرم‌آور توصیف کرده و با رد پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا مخالفت کرده بود.

 ترامپ از زمان شکست در انتخابات ریاست جمهوری، ادعاهای متعددی درخصوص وقوع تقلب گسترده در این فرایند شده و از مراجع قضایی مختلف درخواست کرد نتیجه انتخابات را به نفع او تغییر دهند. با این حال تقریباً تمامی پرونده‌های شکایت ترامپ از نتیجه انتخابات رد شدند.

کنگره آمریکا روز ششم ژانویه (هفدهم دی) در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند و خود نیز در میان آن‌ها به سخنرانی پرداخت.

اندکی بعد، حامیان ترامپ در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد.  این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

«چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا خبر داده که دادگاه استیضاح ترامپ روز دوشنبه، ۸ فوریه (۲۰ بهمن) آغاز خواهد شد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند استیضاح و محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند از بازگشت او به قدرت جلوگیری کند.

تاکنون از میان سناتور‌های جمهوری‌خواه، «بن ساسه» و «پاتریک تومی» گفته‌اند اعتقاد دارند ترامپ مرتکب تخلفات قابل استیضاح شده است. «سوزان کالینز» دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه نیز ترامپ را بابت حمله هوادارانش به کنگره مقصر دانست. «لیزا مورکوفسکی» دیگر سناتور این حزب نیز پیش‌تر از ترامپ خواسته بود از مقام خود استعفا دهد.

تصویب محکومیت ترامپ در مجلس سنای آمریکا نیازمند رأی دو سوم سناتورها است. بنابراین علاوه بر تمامی سناتورهای دموکرات، دستکم ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه باید به محکومیت او رأی مثبت دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.