ماجرای لباس‌ بنفش خانم‌ها در تحلیف بایدن چه بود؟+عکس

پوشیدن لباس‌هایی با طیف رنگی بنفش یا نزدیک به این رنگ سوال‌هایی را در ذهن بینندگان میلیونی این مراسم ایجاد کرد. اما چرا رنگ بنفش یا طیف رنگی آن از سوی برخی از چهره‌های برجسته در مراسم انتخاب شد.

کامالا هریس در مراسم تحلیف در کنگره یک انتخاب نمادین با چندین مفهوم داشت. بنفش در واقع تلفیق رنگ دو حزب اصلی در ایالات متحده آمریکا است؛ یعنی تلفیق رنگ قرمز جمهوری‌خواهان با آبی دموکرات‌ها.

سی‌ان‌ان در این زمینه نوشت: «این یک رنگ مهم در نگاه کامالا هریس است.»

نمادی که بازتاب دهنده سخنان جو بایدن مبنی بر ضرورت وحدت در جامعه آمریکا است.

از سوی دیگر لباس معاون رئیس جمهوری آمریکا اشاره به شرلی چیشولم، نخستین نامزد آمریکایی-آفریقایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت.

نیوزویک در مطلبی نوشت که چیشولم در دوران کارزار انتخاباتی خود رنگ بنفش را انتخاب کرده بود.

کامالا هریس در شانزدهم ژانویه در توییتی تایید کرده بود که شرلی چیشولم بر زندگی سیاسی او تاثیر گذاشته است و گفته بود که چیشولم راهی را برای او و بسیاری دیگر هموار کرد.

چیشولم در سال ۱۹۷۲ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود. وی در زندگینامه خود با عنوان «جنگ خوب» نوشت: «من نامزد انتخابات شدم زیرا بیشتر مردم تصور می‌کنند که کشور نه برای یک نامزد سیاه پوست و نه برای نامزدی یک زن آماده نیست.

این رنگ همچنین یکی از سه رنگ نشان دهنده جنبش حق رای زنان است مانند رنگ سفید که کامالا هریس آن را برای سخنرانی پیروزی در ماه نوامبر گذشته انتخاب کرد. از سوی دیگر در دهه ۱۹۷۰ بنفش مورد استقبال گسترده جریان‌های مختلف فمینیستی قرار گرفت.

کامالا هریس در رقابت‌های مقدماتی درون حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری رنگ بنفش و زرد را برای کارزار انتخاباتی خود انتخاب کرده بود.

بنفش همچنین نمادی از وقار و اقتدار است. ژان گابریل کاس، طراح رنگ و نویسنده کتاب «قدرت حیرت انگیز رنگ‌ها» می‌گوید: «دهه‌ها پیش، بنفش رنگ امپراتور ژاپن بود. امروزه هم هرگز هیچ ژاپنی متعلق به نسل گذشته را نمی‌بینید که به این رنگ لباس نپوشد. بنفش نشان دهنده یک قدرت عرفانی است.»

به مانند معاون رئیس جمهوری آمریکا، چندین مهمان دیگر در مراسم تحلیف پوششی از این رنگ یا طیف نزدیک به آن را استفاده کردند: میشل اوباما، بانوی اول سابق، الیزابت وارن سناتور آمریکایی و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا لباس‌هایی به این رنگ بر تن داشتند. از سوی دیگر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق نیز ماسکی به رنگ بنفش را بر چهره زد. جیل بایدن، بانوی اول آمریکا نیز یک روز قبل و زمانیکه به واشنگتن رسید این رنگ لباس را بر تن داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.