استقبال جانسون از بازگشت آمریکا به توافق پاریس

بوریس جانسون در توئیتی به برگزاری کنفرانس آتی تغییرات آب و هوایی در انگلیس اشاره کرد و افزود: مشتاقانه منتظر کار با شرکای آمریکایی هستم تا هرآنچه در توان داریم برای محاظت از سیاره‌مان انجام دهیم.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیروز در نخستین اقدام پس از ورود به کاخ سفید، برخی از دستورهای اجرایی دونالد ترامپ از جمله خروج از توافق اقلیمی پاریس را لغو و فرمان های اجرایی خود را صادر کرد.

توافق اقلیمی پاریس ۴ نوامبر سال ۲۰۱۶میلادی با امضای ۱۹۵ کشور و از جمله با امضای آمریکا (دولت اوباما) رسمیت یافت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا اما یک سال بعد خروج ایالات متحده از توافق را اعلام کرد و با این‌حال ایالات متحده به مدت سه سال همچنان می‌بایست به مفاد توافق عمل کند. این مدت ۱۵ آبان به سر رسید.

در این توافق‌نامه راهکارهایی برای کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای و توقف مصرف سوخت‌های فسیلی با جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.

بر اساس پیمان پاریس گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید زیر ۵/ ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد باشد و تولید گازهای گل‌خانه‌ای باید در نیمه دوم قرن کاهش یابد. اهداف تعیین شده هر پنج‌ سال یک‌بار بررسی می‌شوند.

پیشتر چهار کشور انگلیس، فرانسه، ایتالیا و شیلی با صدور بیانیه‌ای مشترک از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق پاریس ابراز تاسف کرده و بر لزوم اجرای کامل این معاهده برای جلوگیری از فاجعه گرم شدن زمین تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.