جنگ تبلیغاتی مک‌کنزی علیه ایران برای افزایش قدرت خود در ارتش آمریکا

«کنث‌ مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا با استفاده از مجموعه‌ای از تحرکات نظامی و تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران به دنبال افزایش نفوذ و قدرت خود در داخل ارتش آمریکا بوده است. 

«گرث پورتر»، تاریخدان آمریکایی و نویسنده کتاب «بحران ساختگی» (درباره فضاسازی‌های جهان غرب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران) امروز (دوشنبه) در یادداشتی نوشته تحرکات نظامی اخیر آمریکا علیه ایران در منطقه و پر رنگ شدن آن در رسانه‌ها نتیجه جنگ تبلیغاتی‌ای بوده که مک‌کنزی به منظور پیشبرد برخی اهداف شخصی خودش به راه انداخته است. 

او می‌نویسد: «در دو ماه آخر دولت دونالد ترامپ، مجموعه‌ای از تحرکات نظامی تنش‌آمیز از سوی آمریکا در منطقه موجب ایجاد نگرانی‌هایی شد مبنی بر اینکه جنگی علیه ایران در حال شکل‌گیری است.»

این تحلیلگر در ادامه نوشته است: «این بحران، نتیجه هیچ تهدیدی از سوی ایران نبود، بلکه حاصل تبلیغاتی بود که توسط رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا، ژنرال کنث‌مک‌کنزی به منظور پیشبرد اهدافش طراحی شده بود.»

 پورتر، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه را فردی «تشنه قدرت» معرفی کرده و نوشته او با علم به اینکه افزایش تجهیزات نظامی آمریکا در منطقه باعث افزایش نفوذ و قدرت شخصی‌اش در سیاست‌گذاری می‌شود این تجهیزات را به منطقه ارسال کرده است. 

پورتر تصریح کرده است: «قدرت‌طلبی این ژنرال، اصلی‌ترین عامل محرک در دور جدید تنش‌های میان ایران و آمریکا بوده است. او به منظور پیش‌برد برنامه‌های منفعت‌جویانه‌اش مجموعه‌ای از اقدامات بروکراتیک و سیاسی را به همراه یک جنگ تبلیغاتی در رسانه‌ها به کار گرفته است.»

مک‌کنزی ژنرال چهارستاره آمریکایی است که توانسته خودش را در میان جامعه نظامیان و تحلیلگران نظامی به عنوان فرمانده‌ای با تدبیر و آماده دفاع از منافع آمریکا معرفی کند. 

پورتر نوشته عملیات تبلیغاتی مک‌کنزی از مارس ۲۰۱۹ بلافاصله بعد از به دست گرفتن فرماندهی نیروهای سنت‌کام آغاز شده است. او در آن زمان، برای مهار آنچه «تهدید اضطراری ایران» خواند یک ناوگروه تهاجمی را به همراه چند بمب‌افکن روانه منطقه کرد. 

یک ماه بعد فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران گفت فکر می‌کند تصمیم او برای ارسال این ناوگروه به منطقه «آثار ثبات‌آفرین قابل‌توجهی» داشته و در حال مذاکره برای افزایش حضور نظامیان آمریکا در درازمدت است.

مک‌کنزی یکی از افرادی در ارتش آمریکا است که برای نگاه داشتن هزاران نفر از نیروهای این کشور در عراق تلاش کرده است. گرت پورتر نوشته هدف بنیادین مک‌کنزی از این تصمیم، حفظ حضور نظامی آمریکا در عراق در دراز مدت است.  

گرت پورتر در ادامه به تحرکات نظامی آمریکا در آستانه فرا رسیدن اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده و نوشته این تحرکات نیز توسط مک‌کنزی طراحی شده‌اند. 

پورتر برای تأیید این استدلال به اظهارات یک مقام ارشد پنتاگون در سی‌‌ان‌ان اشاره کرده که در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر گفته بود تهدید حمله نیروهای متحد با ایران علیه نیروهای آمریکایی در عراق عامدانه بزرگنمایی می‌شود. 

پورتر با استناد به سخنان این مقام پنتاگون نوشته احتمالاً تصمیم «کریستوفر میلر»، وزیر دفاع آمریکا برای بازگرداندن ناوگروه نیمیتز از منطقه در روز ۳۰ دسامبر هم پس از علم به این موضوع صورت گرفته که مک‌کنزی و حلقه اطرافیانش، در حال بزرگنمایی در خصوص تهدیدهای ادعایی ناشی از نیروهای هم‌پیمان با ایران در عراق هستند. 

تحلیلگر آمریکایی در ادامه منصرف شدن میلر از تصمیم اولیه خود برای بازگرداندن ناوگروه نیمیتز و حفظ آن در منطقه را نتیجه پیروزی بورکراتیک مک‌کنزی بر میلر دانسته است. 

او در پایان نوشته است: «جنگ قدرت سیاسی-بوروکراتیک که در هفته‌های پایانی دولت ترامپ در گرفت نشان‌دهنده این است که قدرت مک‌کنزی ممکن است روی سیاست دولت جو بایدن در قبال ایران هم اثرات مهمی داشته باشد.»

پورتر نوشته ارتباط مک‌کنزی با رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایی است که او در دست دارد و احتمالاً تلاش خواهد کرد از آن برای اثرگذاری بر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران بهره‌گیری کند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.