بایدن: شریکی قابل اعتماد برای صلح و امنیت خواهیم بود

به گزارش دیلی میل، در مراسمی که امروز ظهر (چهارشنبه) به وقت واشنگتن در بالکن غربی ساختمان کنگره برگزار شد، جو بایدن سوگند ریاست جمهوری آمریکا را مقابل رئیس دیوان عالی آمریکا "جان رابرتس" ادا کرد. 

جان رابرتز به عنوان عالی رتبه‌ترین مقام قوه قضاییه که یکی از سه رکن اصلی حکومت در آمریکاست به جو بایدن تبریک گفت و او را برای نخستین بار "رئیس جمهور" نامید.

کامالا هریس نیز مقابل سونیا سوتومایور، اولین عضو لاتین‌تبار دیوان عالی آمریکا، به عنوان معاون بایدن سوگند خورد.

بر اساس ترتیب، اول هریس سوگند یاد کرد.

متن سوگند رییس جمهوری آمریکا به این شرح است: "من رسما سوگند یاد می‌کنم که مسئولیت ریاست جمهوری ایالات متحده را صادقانه انجام دهم و تا جایی که توان دارم از قانون اساسی ایالات متحده پاسداری، حفاظت و دفاع کنم."

بایدن بعد از ادای سوگند در سخنانی گفت: امروز روز آمریکاست. امروز روز دموکراسی است. امروز روز احیاست. امروز ما ارج می‌نهیم پیروزی یک هدف را که همان دموکراسی است. در این لحظه دموکراسی برنده شد.

چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا افزود: امروز هم زیر سایه خداوند همه گرد هم آمده‌ایم تا این پیروزی را جشن بگیریم. من از تمام اسلاف خود و شما متشکرم.

بایدن تاکید کرد: ما راه خود را در پیش خواهیم گرفت. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد؛ مثل بحران کرونا، میلیون‌ها شغلی که از دست رفته است، برابری نژادی، کره زمین ما برای بقای خود فریاد می‌زند، اختلافات نژادی و قومی زیاد است، باید با دشمنانی که در مقابلمان هستند مبارزه کنیم، مثل بیماری، نفرت و ... که این امر با وحدت ممکن است.

جو بایدن مبارزه با کرونا را اولویت خود اعلام کرد اما خیلی زود به افراطی گرایی، خشونت و تروریسم هم اشاره کرد و گفت که باید کشورش مقابله با جنگ مدنی، تروریسم داخلی و تحرکات گروه‌های افراطی حامی برتری نژادی سفیدپوستان را هم در اولویت قرار دهد.

وی افزود: پیروزی برای ما تضمین شده نیست، اما هر زمان که دور هم جمع شدیم توانستیم بر مشکلات فائق آییم. بدون وحدت صلح و پیشرفتی در کار نیست. وحدت راه پیش روی ماست. ما باید مانند ایالات متحده آمریکا رفتار کنیم. بیایید از نو همه چیز را شروع کنیم. سیاست‌ورزی نباید یک آتش شعله‌ور باشد که همه چیز را بسوزاند.  

بایدن کنار گذاشتن اختلافات سیاسی را رمز مبارزه با کرونا دانست و گفت: باید با کنار گذاشتن اختلافات خود همچون یک ملت متحد به نبرد با کرونا برویم... باید با وجود تفاوت‌ها، تحمل‌مان را بالا ببریم و تلاش کنیم با قرار دادن خودمان در موقعیت مخالفمان، به یکپارچگی برسیم.

رییس جمهوری منتخب آمریکا گفت: چند روز بعد از آنکه عده‌ای اوباش خواستند دموکراسی ما را خدشه دار کنند اینجا ایستاده‌ایم و می‌گوییم چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. دموکراسی همین است. اما اختلاف نظرها نباید باعث تشتت ملی شود. من رییس جمهوری همه آمریکا خواهم بود.

بایدن عنوان داشت: باید اختلاف نظرها را کنار بگذاریم. شکیبایی نشان دهیم. محتاج هم هستیم. باید سیاست‌ورزی را کنار بگذاریم و در برابر کرونا باید به عنوان یک ملت بایستیم.

وی افزود: آمریکا محک خورد اما قدرتمندتر از قبل برخواهیم خاست. ما در پی احیای ائتلاف‌های خود و شریکی قابل اعتماد برای صلح و امنیت خواهیم بود. من در پیشگاه خداوند سوگند می‌خورم که از شما، آمریکا و دموکراسی حفاظت خواهم کرد.

در همین حال جو بایدن در نخستین پیام خود پس از ادای سوگند، در حساب رسمی توییتری خود در مقام رییس جمهوری آمریکا، نوشت: برای مقابله با بحران‌هایی که ما با آنها روبرو هستیم، وقتی برای تلف کردن نیست. به همین دلیل است که امروز، من به اتاق بیضی (دفتر کار رییس جمهوری در کاخ سفید) می‌روم تا کار را برای انجام اقدامات جسورانه و تسکین خانواده‌های آمریکایی آغاز کنم.

کامالا هریس معاون رییس جمهوری آمریکا هم دقایقی، پس از ادای سوگند، در نخستین پیام خود در حساب کاربری رسمی‌اش در این مقام در توییتر نوشت: آماده خدمت.

مراسم سوگند بایدن در حالی برگزار شد که مراسم امسال با دورهای قبلی بسیار متفاوت بود که این تفاوت هم از ویروس کرونا و هم از تهدید حامیان افراطی ترامپ ناشی شد و مراسم با تدابیر شدید امنیتی و تقریبا بدون حضور مردم اما با حضور ۲۵ هزار نیروی امنیتی برگزار شد.

در مراسم تحلیف تعدادی از شخصیت‌های سرشناس سیاسی آمریکا از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، میشل اوباما، بانوی اول پیشین، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین، بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، جورج بوش و همسرش، مایک پنس، معاون ترامپ، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا، چاک شومر، رهبر دموکراتها در سنا و بسیاری از سناتور و نمایندگان مجلس حضور داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.