سی‌ان‌ان: آمریکا به مصداق مرگ دموکراسی تبدیل شده است

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در آغاز این تحلیل به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز شنبه درباره انتخابات اوگاندا اشاره کرده است. 

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شنبه با اشاره به ادعاهای بروز برخی تخلفات و خشونت‌ها در انتخابات اوگاندا گفته بود: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم خشونت را رد کرده و از ابزارهای قانونی برای رسیدگی به شکایات استفاده کنند.»

سی‌ان‌ان نوشته این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بعد از تلاش جو بایدن برای ربودن انتخاباتی که در آن بازنده شد، بیانیه‌ای «به شدت گستاخانه» به نظر می‌رسد. سی‌ان‌ان نوشت: «مرجعیت اخلاقی آمریکا مخدوش شده است.»

رسانه آمریکایی به تلاش‌های «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای مجاب کردن دنیا در خصوص اینکه آمریکا به روزهای گذشته برگشته اشاره کرده، اما می‌نویسد: «اما برگرداندن نفوذ آمریکا مثل زدن یک کلید نیست. بسیاری از شریکان آمریکا مطمئن نیستند ترامپیسم به پایان رسیده است.»

«آٰرمین لاشت»، روز دوشنبه اندکی بعد از انتخاب شدن به ریاست حزب CDU ( حزب حاکم آلمان) گفت: «اعتماد چیزی است که ما را به ادامه مسیر وامی‌دارد و اعتماد همان چیزی است که در آمریکا متلاشی شده است. یک رئیس‌جمهور با قطبی کردن [جامعه]، تفرقه‌افکنی و دروغگویی سیستماتیک اعتماد و ثبات را نابود کرده است.»

سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: «سران کشورهایی که حفظ یا احیای آزادی‌هایشان را مدیون آمریکا بودند از واشنگتن به عنوان چراغ راهنمای خودشان یاد می‌کردند. اکنون آمریکا مصداقی است از اینکه دموکراسی چطور می‌تواند دچار مرگ شود.»

چهارشنبه دو هفته پیش همزمان با مراسم شمارش آرای الکترال در ساختمان کنگره آمریکا گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به سمت ساختمان نهاد قانونگذار آمریکایی یورش بردند. ۵ نفر در اثر این اتفاقات جان باختند. 

مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این اقدام ترامپ در یک رأی‌گیری چهارشنبه یک هفته بعد طرحی را که خواستار استیضاح ترامپ است به تصویب رساندند. 

سرعت پیشبرد این رأی‌گیری و حمایت جمهوری‌خواهان از آن، خشم قانونگذاران آمریکایی از نقش ترامپ در تحریک معترضان برای حمله به ساختمان کنگره را نشان می‌دهد. 

قطعنامه‌ای که قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه آن را به تصویب رساندند ترامپ را به «تحریک به شورش» متهم می‌کند.

با وجود این گفته می‌شود تصویب این قطعنامه به عزل ترامپ منجر نخواهد شد. برکناری او از قدرت مستلزم تأیید قطعنامه‌ای موازی با دو سوم آرا در مجلس سنا است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.