اتحاد هنرمندان و رسانه‌ها علیه تبعیض

 آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته: «مرگ جورج فلوید برای هیچ فردی قابل‌پذیرش نیست. ما با همبستگی در کنار اعضای سیاهپوست آکادمی، همکاران، داستان‌سرایان، هنرمندان و همه مردم سیاهپوست در سراسر کشور ایستاده‌ایم، چراکه می‌دانیم جان سیاهپوستان اهمیت دارد. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار نیز برای رسیدن به عدالت با دیگران همصدا می‌شود. ما باید نور تابناک‌تری روی مساله نژادپرستی بتابانیم و نقش خود را برای گذر از این مقطع ایفا کنیم.» پیش‌تر از این نیز کمپانی‌های دیزنی، ویاکام سی‌بی‌اس، وارنر برادرز، ای ۲۴، لاینزگیت، بی‌ای‌تی، اف‌ایکس نت‌ورکز، فاکس اینترتینمنت و ای‌ام‌سی از جمله مراکز هالیوودی بودند که بیانیه‌هایی علیه نژادپرستی و درحمایت از جامعه سیاهان منتشر کردند. در اقدامی غیرمعمول ابتدا نتفلیکس شعاری درحمایت از جنبش سیاهان منتشر کرد و بلافاصله آمازون، هولو، اچ‌بی‌او، استارز و دیگر عناصر اصلی هالیوود در شبکه‌های اجتماعی به این اقدام ملحق شدند. اعتراض مداوم مردم در سراسر آمریکا برای کشته شدن جورج فلوید به‌دست یک افسر پلیس موجب شد تا روز بعد، دیگر چهره‌های مطرح هالیوود نیز به میدان بیایند و در کنار مردم قرار بگیرند و بیانیه‌های مشابهی در توییتر و اینستاگرام منتشر کنند.

نتفلیکس شنبه بعداز ظهر در توییتر نوشته بود: سکوت کردن به معنی همدست بودن است. زندگی سیاهان مهم است. ما یک پلت‌فرم داریم و وظیفه داریم از اعضا، کارکنان، خالقان و استعدادهای سیاه خود حمایت کنیم. با این بیانیه هشتگ «زندگی سیاهان مهم است» در توییتر چرخید و حمایت‌های زیادی دریافت کرد. آمازون استودیوز در توییتر و اینستاگرام نوشت: با هم در کنار جامعه سیاه می‌ایستیم- همکاران، هنرمندان، نویسندگان، داستان‌سرایان، تهیه‌کنندگان، تماشاگران ما- و همه ما در مبارزه با نژادپرستی و بی‌عدالتی متحدیم. کیوبی که شبکه تولید برنامه‌های موبایلی است هم نوشت: با هم علیه بی‌عدالتی می‌ایستیم. هولو هم که متعلق به دیزنی است در توییتر و اینستاگرام نوشت: از زندگی سیاهان حمایت می‌کنیم. امروز و هر روز. دیده‌اید، شنیده‌اید. ما با شماییم. از دیگر برندهای دیزنی که تا یکشنبه صبح در این زمینه موضع‌گیری کردند باب ایگر رئیس اجرایی دیزنی بود که لینکی را با بیانیه‌ای از باب‌چاپک مدیرعامل دیزنی منتشر کرد که می‌گفت: قصد داریم تلاش‌ها و منابع خود را معطوف این کنیم که با صحبت درباره این موضوعات به جست‌وجوی راه‌حل‌های دلسوزانه و سازنده بپردازیم.

مارول اینترتینمنت از دیگر کمپانی‌های متعلق به دیزنی نیز توییت کرد: ایستادگی در برابر نژادپرستی. اف ایکس نت‌ورکز نیز صبح یکشنبه توییت کرد: در کنار همکاران، هنرمندان و دوستان آفریقایی آمریکایی‌مان می‌ایستیم و از سیستم قانونی عادلانه حمایت می‌کنیم، از سیستمی که نتواند در برابر خشونت بی‌معنی علیه دیگری تاب آورد. «جیم جیانوپولوس» مدیرعامل «ویاکام سی‌بی‌اس» متعلق به پارامونت در یادداشتی برای کارکنانش نوشت: تعداد بسیار زیادی از اعضای انجمن سیاهان به‌خاطر بی‌عدالتی‌های گسترده نژادی، جانشان را از دست داده‌اند. او همچنین در ادامه نامه‌اش اضافه کرد: آمریکا از فشار ظلم و نژادپرستی رنج می‌برد. نمی‌توانیم از مزایای خلاقانه مشارکت جامعه سیاهپوستان در «Twitch» بهره‌مند شویم و زمانی که درد دارند، سکوت کنیم. از شما می‌خواهیم با هم متحد باشیم و در مقابل جان سیاهان ایستادگی کنیم. همکاران گرامی، ما در سراسر کشورمان آمریکا شاهد سال‌ها درد و رنج بوده‌ایم. از جورج فلوید تا احمد آربری و برئونا تیلور تا آنهایی که بی‌رحمانه در طول سالیان به‌خاطر رنگ پوستشان کشته شده‌اند. حالا خشم مردم نسبت به بی‌عدالتی نژادی سیستماتیک در آمریکا، به نقطه جوش رسیده است.

یوتیوب که زیرمجموعه شرکت بزرگ رسانه‌ای آلفابت محسوب می‌شود، روز جمعه نوشت: ما در برابر نژادپرستی و خشونت، با همبستگی ایستادگی می‌کنیم. وقتی اعضای جامعه ما صدمه می‌بینند، همه ما صدمه می‌بینیم. ما یک میلیون دلار برای حمایت و کمک به تلاش‌ برای رسیدگی به بی‌عدالتی‌های اجتماعی اهدا می‌کنیم. درحالی‌که اعتراضات از امروز وارد هفته دوم می‌شود، بسیاری از چهره‌های هنری نیز وارد کارزار شده و به اعتراض‌ها علیه تبعیض دامن زده‌اند. به‌نظر می‌رسد برخورد محافظه‌کارانه برخی از نهادهای رسانه‌ای و سینمایی آمریکا با افزایش اعتراضات در یکی، دو روز آینده در هم بشکند و تعداد بیشتری از برندهای رسانه‌ای و حتی تجاری به جنبش حاضر بپیوندند. از زمان شکل‌گیری دولت ترامپ تاکنون بارها و بارها اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا شکل گرفته و هنرمندان و رسانه‌ها را همراه با مردم همسو کرده است.