هشدار مورخ آمریکایی: ایالات متحده به سوی یک بحران جدی پیش می رود

 شرایط سیاسی و اجتماعی آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به حدی دشوار است که کارشناسان در خصوص حرکت ایالت متحده به سوی یک بحران جدی هشدار می دهند.

«تیموتی اسنایدر» تاریخ نگار، نویسنده و استاد دانشگاه ییل آمریکا در گفت وگو با نشریه اشتاندارد اتریش به وجود شکاف های عمیق در جامعه این کشور اشاره کرد و افزود: ترامپ این وضعیت را بدتر کرده و اختلافات در این کشور در دوره ریاست جمهوری او بدتر شده است.

به گفته وی، ترامپ فقط علاقه‌مند به حفظ قدرت است و برای این منظور حتی خشونت را نیز می پذیرد و در چنین شرایطی ایالات متحده به سمت یک بحران جدی انتخاباتی پیش می رود.

اسنایدر که کتابی در مورد عدم موفقیت سیستم بهداشتی آمریکا نوشته نمونه ای از میزان گسترده نابرابری ها در &#۳۹;سرزمین فرصت ها&#۳۹; است. در این باره گفت : «مشکل اساسی سیستم بهداشتی آمریکا این است که این روند برای سودآوری است. افرادی که هزینه بیشتری پرداخت می کنند از مراقبت های بهتری برخوردار می شوند. بنابراین تصمیمات از دیدگاه پزشکی گرفته نمی شود بلکه از نظر مالی تصمیم گیری می شود. ما افرادی در راس این سیستم هستیم که هیچ تصوری از دارو ندارند اما از این راه درآمد قابل توجهی کسب می کنند. این آمار خود گویاست: افراد ثروتمند در ایالات متحده عمر طولانی تری دارند.»

این استاد دانشگاه ییل آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد علت مخالفت جمهوری خواهان با «اوباماکر»، قانونی که برای اطمینان از دسترسی به بیمه درمانی برای همه و به هر قیمت طراحی شده و دموکرات ها می خواهند این برنامه را به هر قیمت گسترش دهند، افزود: در این جا هم شکاف کاملاً مشهود است. خوب است که در نتیجه آن، افراد زیادی بیشتر از گذشته به سیاست فکر می کنند و نسل جوان توجه بیشتری نشان داده است. با این حال ، طرفداران ترامپ در مقایسه با چهار سال پیش بسیار منزوی ، مشکوک و مملو از تئوری های توطئه هستند.»

وی توضیح داد: آنچه من را شگفت زده کرد این است که حزب جمهوریخواه خیلی زود در مقابل ترامپ به زانو در آمده است. انتظار داشتم حداقل عده ای از آنها به اصول خود وفادار بمانند. همچنین قابل توجه است که آمریکایی ها با چه سرعتی به این شرایط اضطراری عادت کردند. ما فراموش کرده ایم که هر روز رسوایی توییتر یا هر هفته رسوایی فساد نداشته باشیم چگونه است. ما فراموش کرده ایم که رییس جمهوری که حداقل وانمود می کند به جنگ اهمیت می دهد چگونه است. این مرا افسرده می کند. همچنین بسیاری از آمریکایی ها هستند که مایلند افراط کنند و بارها و بارها در فاکس نیوز آن را توجیه کنند.»

این مورخ آمریکایی درباره این سخنان ترامپ که پیروزی بایدن فقط می تواند حاصل تقلب در انتخابات باشد و رأی گیری پستی به آن کمک می کند،‌افزود: «در ۳ نوامبر انتخاباتی در حال انجام است که در یک سناریوی سیاسی بزرگتر جای گرفته است: ترامپ می خواهد در قدرت بماند. او از بردن آن خوشحال خواهد شد ، اما حداقل شش ماه است که می داند بعید است. تمام کارهایی که او از آن زمان تاکنون انجام داده هدفش آن است که بدون پیروزی در انتخابات این کار را انجام دهد.»

وی ادامه داد: در ماه ژوئن ترامپ خطر نظامی شدن سیاست را گوشزد کرد ، در ماه ژوئیه او در مورد به تعویق انداختن انتخابات صحبت کرد ، بارها و بارها در مورد تقلب در انتخابات صحبت کرد و طرفداران رادیکالش را تشویق کرد. ترامپ در تلاش است تا شرایطی را ایجاد کند که شک در شکست چنان رواج داشته باشد که در نهایت دادگاه عالی وی را به ریاست جمهوری برگزیند.

اسنایدر توضیح داد که دلایل این امر واضح است: اولاً ، او دیکتاتوری را دوست دارد و به دموکراسی اهمیتی نمی دهد. اما بسیار مهمتر این که اگر او دیگر رییس جمهوری  نباشد ، ممکن است با میلیارد ها دلار فرار مالیاتی و اتهامات مختلف روبه رو شود. بنابراین او مانند یک شیر برای ماندن در کاخ سفید می جنگد. داستان قطعاً در تاریخ ۳ نوامبر به پایان نمی رسد. این درام احتمالاً طولانی تر خواهد بود.»

به گفته استاد دانشگاه ییل آمریکا، ترامپ برای اینکه بتواند حالت اضطراری اعلام کند ، به ناآرامی و خشونت احتیاج دارد. او این سبک منفعل ـ پرخاشگرانه را دارد که هرگز مستقیم نمی گوید: «برو و این و آن را انجام بده»، اما خونریزی و هرج و مرج در حوالی روز انتخابات برای ترامپ یک لذت بزرگ خواهد بود ، زیرا تنها در این صورت است که وی می تواند وضعیت اضطراری اعلام کند. هدفش نیز متقاعد کردن دیوان عالی کشور است که «فقط متوقف کردن شمارش می تواند از خونریزی بیشتر جلوگیری کند».

اسنایدر هشدار داد که ترامپ همه چیز را امتحان می کند و از این طریق یک بحران گسترده انتخابات را ایجاد می کند، اما این یک چالش خواهد بود و امید می رود که ایالات متحده بتواند بر آن غلبه کند.

پیشتر نیز کارشناسان در مورد احتمال بروز خشونت و درگیری های داخلی در آمریکا در صورت شکست ترامپ در انتخابات سخن گفته اند. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در حالی روز سه شنبه (۱۳ آبان) برگزار خواهد شد که نظرسنجی ها از پیشتازی «جو بایدن» نامزد دموکرات ها در ایالت های کلیدی آمریکا حکایت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.