انتقاد بایدن از سیاسی کردن استفاده از ماسک

بایدن در جدیدترین توییت خود نوشت: می دانم که ماسک ها (استفاده از ماسک) تبدیل به مساله ای حزبی شده است، اما این، اقدامی میهنی است.

رییس جمهوری منتخب آمریکا ادامه داد: کارشناسان می گویند پوشیدن ماسک از الان تا ماه آوریل جان ۵۰ هزار نفر را نجات خواهد داد.

اشاره بایدن به حزبی کردن و استفاده سیاسی از یک اقدام کاملا علمی در آمریکا است که طرفداران ترامپ آن را ترویج می کنند و خود دونالد ترامپ نیز در ابتدا از پوشیدن ماسک و اجباری کردن آن امتناع می کرد.

حتی کار به جایی رسید که در میان طرفداران ترامپ، جنبش ضد ماسک شکل گرفت و راهپیمایی های بدون ماسک تبدیل به نمادی از هواداری ترامپ شد.

این راهپیمایی ها به کانادا هم سرایت کرد. راهپیمایی طرفداران ضد ماسک ترامپ در حالی که تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان انتاریو کانادا رو به افزایش بود، با تراکم قابل توجهی از هزاران طرفدار ترامپ در تورنتو برگزار شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ گروهی از افرادی که مخالف استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید-۱۹ و همچنین طرفدار ترامپ رییس جمهوری فعلی آمریکا هستند برای اعتراض به محدودیت‌های کرونایی به وجود آمده در شهر تورنتو و ابراز حمایت خود از دونالد ترامپ در خیابان‌های شهر تورنتو دست به راهپیمایی زدند.

این راهپیمایی از میدان دان‌داس در مرکز شهر تورنتو آغاز شد. مردم ساکن خیابان‌هایی که این راهپیمایی در آن برگزار شد با تعجب به آنها نگاه می‌کردند و با انتشار ویدیوهایی از این راهپیمایی در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر دست به اعتراض و تمسخر این افراد زدند.

ترامپ اصرار دارد که خطر ویروس کرونا را بسیار کمتر از میزان واقعی آن نشان دهد و علت این موضع از نگاه برخی ناظران، شانه خالی کردن ز زیر بار مسئولیت های دولت در قبال محافظت از شهروندان و کاهش هزینه های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا یا درمان بیماران مبتلا و حتی آزمایش ها و اقدامات بعدی است. همچنین ترامپ اصرار دارد که قرنطینه و سیاست محدودسازی ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد می زند. این نوع نگاه ناشی از اولویت اقتصاد برای دولت ترامپ در برابر جان شهروندان آمریکایی است.

به گفته کوستاس پاناگوپولوس پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد «در ایالات متحده، شیوع این بیماری ماهیتی سیاسی به خود گرفته و موضع تلویحی بسیاری از مردم، از جمله رییس جمهوری (ترامپ)، این بوده است که تبعات سیاسی این ویروس مهمتر از آثار آن بر سلامتی است.»

پاگوپولوس می افزاید: در زمانی که ایالات متحده با قطبی شدن صحنه سیاست روبه رو است، طبیعی است که مردم هم بر اساس جهت گیری سیاسی خود نسبت به شیوع بیماری واکنش نشان دهند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که سیاست زدگی حزبی مانع تلاش برای مقابله با گسترش ویروس کرونا بوده است.

به گزارش رسانه های انگلیسی، تدروس ادهانوم مدیرکل این سازمان در بیانیه ای در روز ۲۰ آوریل گفت: شکاف بین مردم و شکاف بین احزاب، باعث تشدید شیوع بیماری می شود.

او هشدار داد: از این ویروس به عنوان فرصتی برای مبارزه با هم و کسب امتیاز سیاسی استفاده نکنید زیرا چنین کاری خطرناک و مثل بازی با آتش است.

ترامپ نهایتا با اکراه و تحت فشار موافقت خود را با پوشیدن ماسک اعلام کرد. رییس جمهوری آمریکا که پیش از این مخالف پوشیدن ماسک در اجتماعات بود، بالاخره گفت "موافق ماسک" است و ماسک‌زدن او را شبیه «لون رنجر»، یک شخصیت داستانی نقاب‌دار می‌کند.

با این وجود، ترامپ همچنان معتقد است که لزومی ندارد برای جلوگیری از انتشار کووید-۱۹، ماسک زدن اجباری شود.

او بارها تکرار کرده که که دنباله‌روی از شیوه نامه های بهداشتی درباره ماسک زدن، یک تصمیم شخصی است.

ترامپ حتی به وال استریت ژورنال گفت که برخی مردم تنها برای این ماسک می‌زنند که یک بیانیه سیاسی علیه او صادر کرده باشند.

او در ماه مه ۲۰۲۰، هنگام دیدار از یک کارخانه در میشیگان به خبرنگاران گفت: پیش از روبه رو شدن با دوربین‌ها، ماسکم را برداشتم چون دوست نداشتم با دیده شدن ماسک روی صورتم موجب خوشحالی رسانه‌ها شوم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.