استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، چند روز پیش هشدار داده بود اگر محدودیت‌های کاری مرتبط با ویروس کرونا ادامه پیدا کند به اقتصاد ایالات متحده آسیب دائمی وارد خواهد شد.هم اکنون در همه ایالت‌ها روند بازگشایی تدریجی کسب و کارها آغاز شده است؛ اما آمار تازه وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که روند بیکاری‌ها همچنان ادامه دارد.کنگره آمریکا از ماه مارس تاکنون بسته‌های حمایتی اضطراری به ارزش حداقل بیشتر از ۳ تریلیون دلار از جمله برای کمک به کسب و کارهای کوچک به تصویب رسانده است. بانک‌مرکزی هم برای حفظ ثبات در بازارهای مالی تدابیری به ارزش صدها میلیارد دلار اتخاذ کرده است.دموکرات‌ها که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند روز جمعه یک بسته حمایتی ۳ هزار میلیارد دلاری دیگر را به تصویب رساندند. با این حال، سنای آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است با این بسته مخالفت کرده است. جمهوری‌خواهان به ویژه با تمدید بیمه‌های بیکاری مرتبط با ویروس کرونا مخالف هستند و می‌گویند بسته‌های حمایتی نباید باعث رخوت و تنبلی نیروی کار شود.هم‌زمان با انتشار خبر ادامه بیکاری‌ها، ارزش شاخص‌های اصلی بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک (وال استریت) روز پنج‌شنبه اندکی کاهش یافت.شاخص «S&P۵۰۰» در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با حدود ۲۳ واحد کاهش به ۲۹۴۸ رسید. ارزش شاخص‌های داوجونز و نزدک هم هر کدام به ترتیب ۱۰۱ و ۹۰ واحد کاهش پیدا کرد.قرار است که سالن بورس نیویورک که به خاطر شیوع کرونا بسته شده بود از روز ۲۶ ماه مه مجددا به روی برخی کارگزاران باز می‌شود.روز پنج‌شنبه، گزارش شد بنا بر آمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، ویروس کرونا در این کشور تا به حال به مرگ حداقل ۹۳ هزار نفر منجر شده است.در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه با سفر به ایالت میشیگان به یکی از کارخانه‌های فورد در این ایالت رفت که در آن دستگاه‌های تنفس مصنوعی تولید می‌شود. ‌او گفت حتی در صورت بروز موج دوم ویروس کرونا در کشورش کسب و کارها را تعطیل نخواهد کرد. این در حالی است که بنابر قوانین آمریکا حفظ جان و امنیت شهروندان یک ایالت بر عهده فرماندار آن است و فرمانداران قانونا اجازه دارند در صورت نیاز با اعلام وضعیت اضطراری زمینه توقف فعالیت‌های اقتصادی و تردد شهری را صادر کنند.

احتمال کاهش ۳۰ درصدی تولید آمریکا در اثر کرونا

رئیس بانک‌مرکزی آمریکا از دامنه آسیب‌های اقتصادی برخاسته از شیوع ویروس کرونا در این کشور سخن گفته است. براساس اظهارات جرومی پاول، رئیس بانک‌مرکزی این کشور احتمال کاهش توان اقتصادی آمریکا تا ۳۰ درصد نیز منتفی نیست. جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو یا بانک‌مرکزی آمریکا از کاهش شدید تولید ناخالص ملی در این کشور خبر داده است. گفته شده است که تولید ناخالص ملی آمریکا در سه‌ماه‌دوم سال‌جاری، در اثر تاثیرات برخاسته از شیوع ویروس کرونا می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.به باور جروم پاول، دستیابی به واکسن پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹ می‌تواند به‌طور تدریجی به بحران مالی برخاسته از این بیماری پایان دهد.پیش‌بینی بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در سه‌ماه‌سوم سال‌جاری به باور رئیس بانک‌مرکزی مشروط به آن است که آمریکا با موج دوم شیوع این بیماری روبه‌رو نشود. جروم پاول معمولا از سخنرانی و مصاحبه امتناع می‌کند اما او به درخواست فرستنده خبری «سی‌بی‌اس» پاسخ مثبت داده و در برنامه ۶۰ دقیقه این فرستنده به پرسش‌های خبرنگار درباره دورنمای اقتصادی آمریکا پاسخ داده است.این دومین باری است که رئیس بانک‌مرکزی از زمان شیوع ویروس کرونا حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران می‌شود.

بهبود تدریجی اوضاع اقتصادی

جروم پاول برای بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا دو شرط قائل شده است: دستیابی به واکسن پیشگیری و درمان کرونا و دوم مانع شدن از وقوع موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ در آمریکا.به باور رئیس بانک‌مرکزی آمریکا، در صورت فراهم شدن این دو شرط، اقتصاد آمریکا می‌تواند در نیمه دوم سال‌جاری به‌طور آهسته بهبود یابد.او معتقد است بهبود کامل اوضاع اقتصادی آمریکا می‌تواند در صورت مساعد بودن شرایط تا پایان سال ۲۰۲۱ محقق شود.

تاثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا

براساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی مسوولان آمریکا، تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماه نخست سال‌جاری با کاهشی معادل ۸/ ۴ درصد روبه‌رو بوده است. در سه‌ماه نخست بیشتر بازارهای آمریکا متاثر از شیوع ویروس کرونا بوده و کرونا تاثیر چندانی بر تولیدات داخلی این کشور نداشته است.در سه‌ماهه دوم، اما وضعیت تغییر کرده و اکنون احتمال داده می‌شود که تولید ناخالص ملی این کشور با کاهشی معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد روبه‌رو شود.افزون بر آن، نرخ بیکاری در آمریکا از ۵/ ۳ درصد در آغاز سال‌جاری به حدود ۱۵ درصد در سه‌ماه دوم این سال افزایش یافته است.