اسرائیل تحت پوشش سنکتام قرار گرفت

در نشانه دیگری از سازش میان اسرائیل و کشورهای عربی با میانجی‌گری دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا، پنتاگون اعلام کرد: تعاملات نظامی آمریکا با اسرائیل دیگر توسط فرماندهی اروپا انجام نمی‌شود.

پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: ما مرزهایی را ایجاد می‌کنیم تا بهتر خطرات را کاهش دهیم و از منافع آمریکا و شرکا حفاظت کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: کاهش تنش‌ها میان اسرائیل و همسایگان عربی‌اش بر مبنای "توافقات ابراهیم" فرصت استراتژیکی را برای آمریکا فراهم کرده تا از شرکای کلیدی علیه تهدیدات مشترک در خاورمیانه حمایت کند.

این اظهارات عمدتا به ایران اشاره دارد که آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی از جمله عربستان آن را "اصلی‌ترین تهدید امنیتی" برای منطقه می‌دانند.

اسرائیل پس از دهه‌ها اختلاف با همسایگان عربی‌اش بر سر رفتارش با فلسطینی‌ها، طی سال گذشته موانع برای برقراری همکاری و ارتباطات آزاد با کشورهای حوزه خلیج فارس تحت توافقات ابراهیم با میانجی‌گری ترامپ را برطرف کرد.

قراردادن اسرائیل در منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی خاورمیانه (سنتکام) همکاری امنیتی با آمریکا درخصوص موضوعات منطقه‌ای را آسان‌تر می‌کند و مقامات نظامی اسرائیلی را به مقامات نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس نزدیک‌تر می‌کند.

اما این اقدام همچنین همکاری فرماندهی مرکزی آمریکا با متحدان ایران از جمله عراق را که آمریکا در آن ۲۵۰۰ نیرو حفظ کرده است، پیچیده می‌سازد.

پنتاگون در ادامه این بیانیه گفت: اسرائیل یکی از شرکای استراتژیک مهم برای آمریکاست و این اقدام فرصت‌های بیشتری برای همکاری با شرکای فرماندهی مرکزی‌مان به وجود خواهد آورد و در عین حال همکاری قوی میان اسرائیل و متحدان اروپایی‌مان را حفظ می‌کند.

مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنکتام فعالیتش فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، آسیای میانه و شاخ آفریقاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.