بررسی‌ها نشان می‌دهد که این عدد نسبت به سال گذشته ۵/ ۳ میلیارد دلار کاهش داشته است. متولیان تجاری اظهار امیدواری کرده‌اند که با بازگشایی مجدد مرزها و شروع دوباره مبادلات تجاری در سطح بین‌المللی این میزان کاهش صادرات تا حدودی جبران شود و به‌شرایط قبل از کرونا بازگردد.

مطابق اعلام فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای عربی مقصد صادرات ایران به ترتیب عراق، امارات، عمان، کویت، سوریه، قطر، اردن، لبنان و بحرین بوده‌اند و طی مدت مذکور صادراتی از ایران به کشورهای عربستان و یمن صورت نگرفته است.

همچنین از میان ۲۰ کشور اول هدف صادراتی ایران، عراق با ۱۸۳۴ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه ۲، امارات با ۳۱۰ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه ۵، عمان با ۱۱۰میلیون دلار واردات از کشورمان در رتبه ۱۱ و کشورهای کویت، سوریه و قطر به ترتیب با ۵۸، ۵۶ و ۴۵ میلیون دلار واردات از ایران، در رتبه‌های ۱۴ و ۱۶ و ۱۹ مقاصد صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار داشته‌اند.

البته توسعه صادرات غیرنفتی از مسیر بازار کشورهای همسایه و کشورهای منطقه، یکی از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذار در سال گذشته بود، برنامه‌ای که برای سال‌جاری هم ادامه دارد.  

معاون‌اول رئیس‌جمهور سال گذشته بر مهاجرت صادراتی به همسایگان تاکید کرد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که میزان واردات ۱۵ کشور همسایه سالانه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار است و این در حالی است که ایران سهم اندکی از این بازار را در اختیار دارد. متولیان دولتی توسعه صادرات و تاکید بر صادرات به همسایگان را از اولویت‌های مهم عنوان کردند و در این راستا به سازمان توسعه‌تجارت ماموریت داده شد تا لیستی از اقلام واردات کشورهای همسایه را رصد کنند. چرا که در این‌صورت می‌توان پتانسیل‌های صادراتی به این کشورها را برشمرد و کالاهایی که مورد‌نیاز همسایگان است و ایران نیز قابلیت صادراتی در آنها دارند، شناسایی شوند.  متولیان تجاری همچنین وعده دادند که ایران قصد دارد تا پایان سال ۱۴۰۰ سهم خود را از بازارهای همسایه به ۵ درصد یعنی‌۵۰ میلیارد دلار برساند؛ این وعده نشان می‌دهد هدف صادراتی ایران تا یک سال‌و‌نیم آینده، تمرکز بر بازار ۱۵ کشور همسایه است.