اقامه دعوی علیه پامپئو با هدف مسدود کردن فروش تسلیحاتی آمریکا به امارات

به گزارش بلومبرگ، این گروه موسوم به "مرکز نیویورک برای امور سیاست خارجی" در شکایتی که در دادگاه فدرال واشنگتن تنظیم کرده، گفت: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که بر صدور مجوز وزارت امور خارجه برای فروش‌های تسلیحات دولتی نظارت دارد، این توافق را بدون نظارت یا توجیه مناسب امضا کرد.  

این گروه غیر دولتی به دنبال یک حکم قضایی است که پامپئو و وزارت امور خارجه آمریکا را وادار به لغو این معامله کند چرا که مدعی است روند تایید نامناسب این قرارداد قانون "رویه اداری" را نقض کرده است. علی‌رغم اعتراضات نسبت به بسته جنگنده‌های اف- ۳۵ و پهپادها به عنوان بخشی از این یک توافق صلح گسترده خاورمیانه، سنای آمریکا ماه جاری میلادی در مسدود کردن این فروش تسلیحاتی ناکام بود.

در این شکایت تنظیم شده آمده است: پامپئو در جریان تایید این قرارداد مدعی شده بود که این تسلیحات نیازهای امارات برای برخورداری از ظرفیت‌های دفاعی پیشرفته به منظور بازدارندگی و دفاع از خود در برابر تهدیدات ایران را برآورده می‌کند و این فروش تسلیحاتی باعث می‌شود امارات توانایی بیشتری برای همکاری با شرکای آمریکا داشته باشد.  

این گروه گفت: براساس قانون توجیهات و ادله بیشتری برای این کار لازم است. طبق قانون "کنترل صادرات تسلیحات" تنها در صورتی که یک قرارداد امنیت آمریکا را تقویت کند و باعث صلح جهانی شود، تایید آن ممکن است.

در ادامه این شکایت آمده است: وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه توضیح مستدل برای عجله‌اش در فروش این سیستم‌های تسلیحاتی حساس به امارات ناکام بوده و با توجه به مدارک موجود نمی‌توان استنباط کرد که اصلا برای این کار خود توضیح مستدلی داشته باشد. در حقیقت، مدارک موجود حاکی از آن است که از این تسلیحات برای نقض مستقیم صلح جهانی و امنیت آمریکا و همچنین سیاست آمریکا استفاده خواهد شد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.