آلمانی‌ها و ایرانی‌ها به یک میزان از ترامپ بیزارند

طبق یک نظرسنجی، اعتبار دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا در آلمان به پایین ترین سطح رسیده است.

خبرگزاری د. پ.آ. آلمان نوشت: موسسه گالوپ اعلام کرد که ۹۴ درصد شهروندان آلمانی از سیاست های ترامپ ناراضی اند و تنها ۶ درصد از پاسخ دهندگان در آلمان این سیاست ها را تایید می کنند. این میزان تقریبا به اندازه نارضایتی شهروندان ایرانی از سیاست های خصمانه آمریکا علیه این کشور است.

در حالی که در اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۷میلادی، میزان رضایت از او در آلمان ۲۲ درصد بود، طی دو سال پس از آن این میزان به ۱۷ و ۱۲ درصد رسید. در این سال ها ترامپ بارها از کاهش هزینه های دفاعی برلین در ناتو انتقاد کرده است. اخیراً نیز وی از خروج حدود یک سوم نظامیان آمریکایی از آلمان خبر داد که مخالفت های زیادی را در داخل آمریکا و اروپا به همراه داشت.

ترامپ جمهوری خواه در انتخابات ۳ نوامبر(۱۳آبان) به جو بایدن دموکرات باخت. بایدن قول داده است که روابط خود با متحدان سنتی ایالات متحده را بلافاصله پس از تحلیف در ۲۰ ژانویه (اول بهمن) بهبود بخشد.

بنابر نتایج نظرسنجی گالوپ در آخرین سال تصدی‌گری ترامپ، میزان نارضایتی از دولت ایالات متحده در ۲۰ کشور از ۲۹ کشور مورد بررسی بیشتر شده است. میزان نارضایتی تنها در ایسلند (با ۵ درصد) کمتر از آلمان و ایران بوده است. در همین حال دولت ترامپ بهترین امتیازات را در آلبانی کسب کرد به طوری که ۵۶ درصد از مردم این کشور از سیاست های وی حمایت کردند. در روسیه نیز میزان تایید از ۸ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱۸ درصد رسیده است.

گالوپ در این نظرسنجی حدود ۱۰۰۰ نفر را از طریق تلفن در هر یک از کشورهای آلبانی، موریس، اکوادور، ژاپن، استرالیا، تایوان، مالت، نیوزیلند، فنلاند، ایرلند، قبرس، ایتالیا، اسلوونی، فرانسه، هلند، روسیه، کانادا، اسپانیا، انگلیس، دانمارک و بلژیک مورد بررسی قرار داده است. طبق گفته مسئولان گالوپ، ضریب خطا بین ۲.۸ تا ۵.۳ درصد بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.