٢ رژیم غذایی عالی برای سلامت قلب

در مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال PLOS Medicine منتشر شده‌است، بیش از ۱۰۰۰ نفر از افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، در طول یک سال تحت نظر قرار گرفتند تا معلوم شود که آیا عادت‌های غذایی آن‌ها تفاوتی در حمله دوم دارد یا نه.

در پایان مطالعه معلوم شد که عادت‌های غذایی بسیار موثر هستند. عملکرد قلب در کسانی که به سبک مدیترانه‌ای (که شامل میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، روغن زیتون بکر، حبوبات، ماهی و مغز‌ها می‌شود) غذا خورده بودند بسیار بهتر شده بود.

رابرت گرینفیلد، مدیر توانبخشی غیرتهاجمی قلب در انستیتوی قلب و عروق مموریال‌کِر می‌گوید، این یافته‌ها دقیقا مطابق با مطالعات دیگری است که تأثیرات محافظتی رژیم مدیترانه‌ای را روی سیستم قلبی عروقی نشان داده‌اند.

او می‌گوید: دلیلی وجود دارد که این روش غذا خوردن چنین تاثیری دارد. این یک برنامه کوتاه مدت نیست که شامل محرومیت از برخی گروه‌های غذایی باشد. این روند، یک تغییر سبک زندگی محسوب می‌شود که پر از گزینه‌های سالم برای قلب است. 

به عنوان مثال، چربی‌های سالم ناشی از انتخاب‌هایی مانند آووکادو، روغن زیتون و ماهی سالمون به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند و فشار خون را در حد نرمال نگه می‌دارند.

گرینفیلد اضافه می‌کند که این چربی‌ها به شما امکان می‌دهند ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K و همچنین مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم و روی را بهتر جذب کنید.

به گفته فرانچسکو کاپوچیو، استاد پزشکی قلب و عروق و اپیدمیولوژی در دانشکده پزشکی وارویک انگلستان، اگرچه به نظر می‌رسد رژیم مدیترانه‌ای موثرتر از یک رژیم استاندارد کم چرب (که در چند دهه گذشته بین متخصصان قلب و عروق رایج بوده) است، اما این نوعی رویکرد مناسب برای همه نیست.

او اضافه کرد: گزینه دیگر رژیم غذایی موسوم به رژیم دَش است که بسیار به برنامه غذایی مدیترانه‌ای شباهت دارد، اما کاهش قابل‌توجه سدیم را نیز شامل می‌شود. کاپوچیو می‌گوید، تحقیقات از این رژیم غذایی برای سلامت قلب، به ویژه برای افرادی که سعی در کاهش فشار خون دارند، حمایت کرده‌است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.