خوراکی هایی که با روند پیری مبارزه می‌کنند

آنچه در دهان می‌گذارید هم بر عملکرد‌های جسمی و هم روحی تأثیر می‌گذارد. رژیم غذایی شما همچنین روی سن‌تان تأثیر دارد. به طور خاص، مواد غذایی می‌توانند روند پیری را کند یا تسریع کنند. هرچند نمی‌توانیم از حرکت رو به جلو جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم در کاهش تأثیرات جسمی و روانی پیری موثر باشیم. 

 لوبیا و عدس

لوبیا و عدس مملو از فیبر و پروتئین هستند که هر دو به ثبات سطح قند خون کمک می‌کنند. فیبر به ما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری سیر بمانیم، در حالی که پروتئین ضمن تأمین دوز ثابت انرژی، به عضله‌سازی و چربی‌سوزی کمک می‌کند.

هویج

هویج به دلیل داشتن بتاکاروتن یکی از بهترین مواد غذایی در دسترس است. بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان قوی است و از سلول‌ها و DNA ما در برابر رادیکال‌های آزاد مانند آلاینده‌های محیطی محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس می‌شوند، و تاثیر بتا کاروتن یک اقدام پیشگیرانه در این زمینه است. زردک همچنین حاوی ماده مغذی فالکارینول است که خواص ضد سرطانی دارد. برای دریافت بیشترین ارزش غذایی هویج، سعی کنید آن را به صورت خام و کامل بخورید.

 محصولات سویا

محصولات حاصل از دانه‌های سویا به جلوگیری از پیری سلول کمک می‌کنند. ایزوفلاون‌های موجود در سویا دسته‌ای از مواد شیمیایی دارای خواص ضد سرطان، ضد التهاب، ضد میکروب و آنتی‌اکسیدانی هستند.بنابراین  اگر می‌خواهید از پیری زودرس جلوگیری کنید، محصولات سویا را در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید!

ماهی سالمون

 بیماری‌های مغز و قلب معمولا بزرگسالان مسن را هدف قرار می‌دهد. یک راه حل خوب این است که مقداری از آن گوشت قرمز را جایگزین ماهی‌هایی مثل سالمون کنید که اسید‌های چرب سالم را تأمین می‌کنند. به گفته محققان اسید چرب امگا ۳ می‌تواند زوال شناختی مربوط به سن را دفع کنند. این ماهی همچنین پتاسیم دارد، که می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری قلبی کمک کند.

سالمون یکی از معدود غذا‌های حاوی دوز خوبی از سلنیوم هم محسوب می‌شود، ماده معدنی که باعث سلامت تیروئید می‌شود، فعالیت هورمونی را تنظیم می‌کند و متابولیسم را در حالت نرمال حفظ می‌کند!

 میوه‌های خانواده مرکبات

لیمو، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی و نارنج از بهترین مواد غذایی برای کاهش سرعت پیری هستند. زیرا مرکبات حاوی ویتامین C هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد، با عفونت‌ها مقابله و التهاب را محدود می‌کنند. همچنین فلاونوئید‌ها و کاروتنوئید‌های موجود در مرکبات علاوه بر خاصیت ضد پیری از بروز  بیماری‌های قلبی و انواع مختلف سرطان جلوگیری می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.