واکنش کرملین به خروج آمریکا از پیمان آسمان‌ باز

به گزارش خبرگزاری تاس، "دیمیتری پسکوف"، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد مسکو از خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز ناراحت است، چرا که این پیمان بدون حضور آمریکا ادامه پیدا نمی‌کند.

پسکوف گفت: «اعتقاد ما این است که این پیمان ابزاری مهم برای ایجاد اعتماد دوجانبه و کنترل تسلیحات است». سخنگوی کرملین تصریح کرد روسیه از همان ابتدا که آمریکا از تصمیم خود برای خروج از این پیمان خبر داد هشدار داد که این اقدام پیامد‌هایی منفی به همراه خواهد داشت.

آمریکا روز یکشنبه رسما اعلام کرد این کشور دیگر در پیمان آسمان‌های باز حضور ندارد. در هفته‌های اخیر بی‌اعتمادی بیشتری میان واشنگتن و مسکو ایجاد شده و دلیلش خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» است. واشنگتن اول خرداد ماه مدعی شد که در واکنش به اقدامات روسیه، از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود.

پیمان آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیما‌های تجسسی بر فراز مناطق کشور‌های عضو این پیمان ارتباط می‌یابد. کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه پیمان مذکور برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشور‌های امضاکننده در خصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده است، خروج آمریکا از آن بذر بی‌اعتمادی را خواهد کاشت. چرا که این معاهده به منظور افزایش اعتماد میان کشور‌های عضو ناتو با بلوک شرق پس از جنگ سرد طراحی شده بود که آن هم از سوی آمریکا بی اثر شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.