اوباما اطلاعات تازه درباره قتل بن لادن فاش کرد

رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه به بخش‌هایی از کتاب جدید خاطرات «باراک اوباما» موسوم به "سرزمین موعود" مرتبط با روابط پاکستان و آمریکا و عملیات یکجانبه تفنگداران آمریکایی در خاک پاکستان پرداختند.

اقدام یکجانبه نیروهای آمریکا در شهر "ابیت‌آباد" پاکستان با هدف قتل اسامه بن‌لادن سرکرده سابق القاعدہ در دوم ماہ می سال ۲۰۱۱ (۱۲ اردیبهشت ۹۰) انجام شد. اوباما که کتاب سرزمین موعود را از بیم تبعات آن بر پیروزی جو بایدن معاون هم دوره‌ای خود، بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا منتشر کرد، مدعی شد "باخبر کردن پاکستان از عملیات آمریکا در ابیت‌آباد برای کشتن اسامه بن‌لادن، ساده‌تر از آن چیزی بود که فکرش را می‌کردم."

وی افزود: "آصف علی زرداری" رئیس جمهور وقت پاکستان موضع دولت آمریکا را درک کرد. با این حال به رغم مخالفت شدید جو بایدن معاون رئیس جمهوری و رابرت گیتس وزیر دفاع وقت آمریکا، عملیات در خاک پاکستان اجرا شد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در اعتراف ضمنی به نقض علنی تمامیت ارضی و حاکمیت ملی پاکستان که آن زمان متحد آمریکا در جنگ به اصطلاح علیه تروریسم محسوب می‌شد، گفت: زمانی که من با زرداری رئیس جمهوری وقت پاکستان تلفنی گفت‌وگو کردم این احساس را داشتم که زرداری تحت شدیدترین فشار در داخل پاکستان به دلیل اقدام غیرقانونی آمریکا قرار گرفته است.

اوباما فاش ساخت: به زعم همکاری‌های قابل قبول پاکستان با آمریکا در مبارزه با تروریسم و تسهیل تردد نیروهای خارجی به سمت افغانستان، ما حاضر به اعلام برنامه محرمانه قتل سرکرده القاعده به اسلام‌آباد نشدیم، در غیر این صورت احتمال از بین رفتن هدف اصلی وجود داشت.

آمریکا که به اذعان نخست وزیر پاکستان نزدیک به ۱۰ سال پیش بدون هماهنگی با دولت این کشور دست به عملیات یکجانبه در خاک پاکستان زد و مدعی کشتن سرکرده معدوم القاعده شد، چندماه پیش اتهام پناه‌دادن به بن لادن را علیه اسلام‌آباد تکرار کرد.

نخست وزیر پاکستان تیرماه امسال در مجلس این کشور به عملیات یکجانبه آمریکا در خاک پاکستان برای کشتن اسامه بن لادن اشاره کرد و  گفت: ما در آن زمان متحد آمریکایی‌ها در جنگ علیه تروریسم بودیم اما آنان بدون هماهنگی دست به علملیات در پاکستان زدند و اسامه بن لادن را کشتند. 

عمران خان بارها از سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا به ویژه حملات غیرقانونی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان انتقاد کرده و  حتی در تحصن‌های ضددولتی در اسلام آباد نیز مستقیما سفیر وقت واشنگتن در اسلام آباد را به دخالت در امور داخلی پاکستان متهم کرده بود.

جدای از صحت و سقم ادعای آمریکا درباره کشتن بن لادن در پاکستان، با وجود گذشت بیش از ۹ سال از این عملیات که کاخ‌سفید از آن به عنوان &#۳۹;نقطه عطف جنگ علیه تروریسم&#۳۹; نام برد، نه تنها هیچ پیشرفتی در امنیت و ثبات منطقه و جهان ایجاد نشده بلکه امروز جهان شاهد سربرآوردن گروه‌های تروریستی متعدد به ویژه داعش است، ضمن اینکه سازمان تروریستی القاعده، همچنان یک خطر تروریستی جدی محسوب می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.