رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع آگاه دولتی گفتند: نشست گروه ویژه اقدام مالی قرار بود اول تیرماه به مدت شش روز در پکن برگزار شود اما شیوع کرونا و وضعیت نامشخص ناشی از آن این نشست را لغو و متعاقباً ثبت گزارش عملکرد دولت پاکستان به این گروه از اول اردیبهشت به شهریورماه امسال موکول شد. 

این منابع افزودند: بحران کرونا در پاکستان و مشکلات شدید اقتصادی ناشی از آن باعث شد تا فرآیند اجرای دستور العمل‌های ابلاغی از جانب FATF متوقف شود و پس از آن گروه اف‌ای تی اف نیز برای تمدید پنج ماهه مهلت به پاکستان چراغ سبز نشان داد. 

در این گزارش آمده است: گروه اف‌ای تی اف براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در اواخر سال گذشته قرار بود سرنوشت پاکستان برای خروج از لیست خاکستری و یا قرار گرفتن در لیست سیاه را مشخص کند اما کرونا باعث شد تا پاکستان برای اجرای تمهیدات ۱۳ ماده‌ای FATF در بخش‌های پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم مهلت پنج ماهه دریافت کند. 

منابع خبری پاکستان گزارش دادند: گروه ویژه اقدام مالی قرار شد تا مهرماه امسال عملکرد پاکستان را بررسی کند و یکماه قبل از آن نیز هیات پاکستانی گزارش جامع خود را به مسئولان اف‌ای تی اف تحویل می‌دهد. 

مقامات پاکستانی در رایزنی‌های انجام شده با مسئولان گروه ویژه اقدام مالی آنان را در جریان مشکلات پیش روی بخش‌های مالی، صنعتی، اقتصادی و بازرگانی این کشور به دلیل تعطیلی و طرح فاصله گذاری اجتماعی قرار دادند. 

در جریان نشست گروه ویژه اقدام مالی طی روزهای ۲۷ بهمن تا ۲ اسفند سال گذشته در پاریس، پاکستان بار دیگر در لیست خاکستری ماند و از این کشور خواسته شد که اجرای تمهیدات گروه ویژه اقدام مالی را تسریع و با جدیت بیشتر ادامه دهد. 

کارگروه ویژه اقدام مالی اعلام کرده بود که یک مهلت چهارماهه تعیین کرده است تا پاکستان در این مدت، خود را با هنجارهای بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم تطبیق دهد. 

در این بیانیه آمده است: FATF قویاً از پاکستان می‌خواهد که تا ژوئن ۲۰۲۰ «برنامه جامع اقدام» را بسرعت کامل کند. پاکستان از ۱۴ ماده برنامه کاری ۲۷ ماده‌ای به‌ طور کامل پیروی کرده است. 

کارگروه ویژه اقدام مالی هشدار داد در صورتی که پاکستان در این زمینه پیشرفتی نداشته باشد، ممکن است که این کارگروه در جلسه بعدی اقداماتی علیه اسلام‌آباد اتخاذ کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.