کشورهای اروپایی با موج دوم شیوع کرونا چه کردند؟

مقامات این کشورها به ویژه کشورهای اروپایی که این روزها با موج دوم همه‌گیری و افزایش چشمگیری مبتلایان مواجه هستند، امیدوارند اتخاذ چنین تدابیری مانع از اعمال قرنطینه سراسری شود که یکی از پیامدهای مهم و اجتناب‌ناپذیر آن مشکلات معیشتی مردم است.

- پرتغال

"آنتونیو کوستا"، نخست وزیر پرتغال (یکشنبه ۱۸ آبان) از اعمال محدودیت‌های محله‌ای برای تردد شبانه در این کشور خبر داد چرا که موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ روند افزایشی پیدا کرده است.

بر این اساس منع تردد شبانه از ساعت ۲۳ تا پنج صبح روز بعد و در ۱۲۱ منطقه در این کشور از جمله لیسبون و پورتو اعمال خواهد شد. همچنین به گفته نخست وزیر پرتغال در این ۱۲۱ منطقه که محل سکونت ۷۰ درصد از جمعیت پرتغال است هیچ یک از ساکنان اجازه ندارند در تعطیلات آخر هفته در فاصله ساعات ۱۳ تا پنج صبح از خانه خارج شوند.

- اتریش

در اتریش نیز (یکشنبه ۱۱ آبان) محدودیت‌های بیشتری به منظور مهار کروناویروس اعلام شد که شامل منع تردد از ساعت ۲۰ تا شش صبح است. همچنین کافه‌ها و رستوران‌ها تنها به صورت بیرون‌بر می‌توانند فعالیت داشته باشند.

- بلژیک

مقامات بلژیک (شنبه ۱۰ آبان) از بازگشت محدودیت‌های قرنطینه‌ای در این کشور خبر دادند. طبق این محدودیت‌ها به فروشگاه‌ها و مغازه‌های غیرضروری و مشاغل ارائه دهنده خدمات شخصی مانند آرایشگاه‌ها دستور داده شده که تا اواسط  ماه دسامبر فعالیت خود را تعطیل کنند. علاوه بر این، محدودیت‌های شبانه و تعطیلی رستوران‌ها و کافه‌ها در این ساعات به قوت خود باقیست.

- روسیه

مقامات روسیه (سه شنبه ۶ آبان) به منظور مهار شیوع کروناویروس تصمیم گرفتند تا استفاده از ماسک را مجدد اجباری کرده و زندگی شبانه شهری را محدود کنند. بر اساس این محدودیت‌ها تمامی رستوران‌ها و دیگر مراکزی که تا ساعات پایانی روز فعالیت داشتند ملزم هستند در ساعات ۲۳ تا شش صبح فعالیت خود را تعطیل کنند.

- اسپانیا

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا (سه شنبه ۶ آبان) به دلیل شیوع گسترده ویروس جدید کرونا در سراسر این کشور از نظر بهداشتی وضعیت اضطراری اعلام کرد. شرایط اضطراری قرار است بیش از شش هفته ادامه یابد. دولت اسپانیا همچنین منع مقررات رفت و آمد شبانه در سراسر این کشور به استثنای جزایر قناری را به اجرا گذاشته است. مقررات منع رفت و آمد شبانه در اسپانیا هر شب از ساعت ۲۳ تا شش صبح اجرا خواهد شد.

- فرانسه

با اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در فرانسه که ۲۷ مهرماه اعلام شد خیابان‌های پاریس و چند شهر دیگر در این کشور خالی از جمعیت شدند. مقررات منع تردد شبانه در برخی از مناطق فرانسه از ساعت ۲۱ تا شش صبح به اجرا در می‌آید.

- ایتالیا

در ایتالیا نیز محدودیت‌های کرونایی جدیدی از ۴ آبان اعمال شد. بنابر اعلام دولت ایتالیا افزایش قابل توجه موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ فشار زیادی را به سیستم سلامت وارد کرده است.

همزمان جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا با اوج گرفتن موارد ابتلا در این کشور گفت که دست‌کم یک ماه محدودیت‌های جدید را در سراسر کشور ایجاد کرده است. وی تاکید کرد که مردم در فضای باز باید از ماسک استفاده می‌کنند، سالن‌های ورزشی، استخرها و سالن‌های سینما را تعطیل می‌کنند. کافه‌ها و رستوران‌ها نیز موظف هستند از ساعت ۱۸ فعالیت خود را متوقف کنند.

این قوانین از روز دوشنبه اجرایی می‌شود و دست‌کم تا ۲۴ نوامبر ادامه پیدا خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.