مصرف برخی مواد غذایی در حالیکه معده خالی باشد می‌تواند با عوارض و مشکلاتی برای سلامت همراه باشد و به همین دلیل مصرف آنها به هنگام خالی بودن معده توصیه نمی‌شود.

سایت "pledgetimes" در این مطلب به برخی از این خوراکی‌ها اشاره کرده است:

هندوانه: مصرف هندوانه با معده خالی می تواند موجب اسیدی شدن معده شده و هضم غذا را سخت می‌کند. مصرف این میوه هنگام عصر و غروب توصیه می‌شود.

قهوه: مصرف قهوه با معده خالی مضر است. کافئین موجود در قهوه برای معده مفید نیست. اگر عادت دارید صبح قهوه بنوشید ابتدا یک لیوان آب نوشیده و سپس به مصرف قهوه اقدام کنید.

چای: چای نیز همچون قهوه نباید هنگام خالی بودن معده مصرف شود. مصرف چای در این شرایط احتمال نفخ و یبوست را افزایش می‌دهد.

موز: این میوه حاوی مواد مغذی بسیاری است و سرشار از منیزیم و پتاسیم است اما مصرف آن با معده خالی توصیه نمی‌شود زیرا این مواد مغذی موجود در موز می تواند باعث سنگینی و ناراحتی در معده و استفراغ شود.

گوجه فرنگی: مصرف گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها وآنتی اکسیدان‌ها برای سلامتی مفید است. هرچند مصرف این خوراکی هنگام خالی بودن معده می‌تواند آسیب زننده باشد. در واقع به دلیل خاصیت اسیدی بودن گوجه فرنگی، مصرف آن با معده خالی توصیه نمی‌شود.

آب گازدار: آب گازدار حاوی مقادیر زیادی از اسید کربنات است. زمانیکه این نوشیدنی با اسید موجود در معده ترکیب شود می‌تواند با مشکلات بسیاری از جمله درد معده همراه شود.

سالاد: سالاد به هضم مواد غذایی و کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر موجود در ترکیب‌های این خوراکی برای سلامتی مفید است هرچند مصرف سالاد با معده خالی می‌تواند به نفخ و سوزش معده منجر شود.

شیرینی: اگر هنگام صبح یا با معده خالی خوراکی یا نوشیدنی شیرین مصرف کنید در نتیجه خود را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌دهید. بنابراین مهم است که ابتدا با معده خالی آب بنوشید و سپس اقدام به خوردن کنید.

مرکبات: مرکبات منبع خوبی از ویتامین C هستند. هرچند مصرف این میوه ها با معده خالی به دلیل اسیدی بودن موجب سوزش معده و مشکلات گوارشی می‌شود.

دارو: پزشکان همواره توصیه می‌کنند پس از خوردن غذای جامد، فرد به مصرف دارو اقدام کند زیرا با مصرف دارو هنگام خالی بودن معده، سطح داخلی معده تحت تأثیر قرار گرفته و داروها در واکنش با اسید معده، تعادل بدن را به هم می‌زنند.

نوشیدنی های گازدار: به طور کلی مصرف نوشیدنی های گازدار برای سلامتی مضر است. هرچند به افراد توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف این نوع نوشیدنی‌ها از مصرف آن هنگام خالی بودن معده خودداری کنند.

غذاهای تند: اکثر افراد از مصرف غذای تند لذت میبرند اما مصرف چنین خوراکی‌هایی هنگام خالی بودن معده هرگز توصیه نمی‌شود. به طور طبیعی برخی از اسیدها در بدن وجود دارند که واکنش شیمیایی بین این اسید و ادویه‌جات تاثیر مطلوبی بر روده  ندارد.

کشک: مصرف کشک هنگام صبح هرگز توصیه نمیشود. مصرف این خوراکی هنگام صبح و با خالی بودن معده آسیب جدی برجا میگذارد و در کنار اسیدی کردن موجب زخم معده می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.