محققان در بررسی های خود به فاکتورهای خطرزای متعددی دست پیدا کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند.

سایت inverse در گزارشی به برخی از فاکتورهای موثر در بروز و پیشگیری از این بیماری اشاره کرده است:

سطح تحصیلات: پایین بودن میزان تحصیلات با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. نتایج مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته نشان می دهد هر چه فرد مدت زمان بیشتری را صرف کسب علم و تحصیل کند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارد.

انجام فعالیت های مغزی: شواهد نشان می دهد فعال نگه داشتن مغز به پیشگیری از زوال عقل کمک می کند. فعالیتهایی از قبیل حل کردن جدول مغز را تحریک و ارتباط میان سلول های مغز را تقویت می کند.

فشار خون بالا در میانسالی: سلامت قلب و مغز در ارتباط با یکدیگر هستند. نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است فشار خون بالا در دوران میانسالی با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است. بیماری قلبی در مبتلایان به فشار خون بالا بر تامین خون و مواد مغذی مورد نیاز مغز تاثیر می گذارد.

دیابت: بررسی ها حاکی از آن است دیابت با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. بیماری دیابت موجب می شود تا بدن قادر به تولید مطلوب انسولین نباشد. این تغییرات می تواند روش ارتباط سلول های مغزی و عملکرد حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

شاخص توده بدنی: بالا بودن شاخص توده بدنی (BMI) در افراد کمتر از ۶۵ سال با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. نتایج مطالعات نشان می دهد شاخص توده بدنی بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ در افراد کمتر از ۶۵ سال خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

ضربه به سر: وارد شدن ضربه به سر در گذشته فاکتور خطرزا به حساب می آید و طبق شواهد چنین حوادثی به بروز بیماری زوال عقل کمک می کند.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.