مدیکال اکسپرس گزارش داد، واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر فناوری ژن آر.ان.ای این شرکت آمریکایی نتایج دلگرم کننده‌ای را در کارآزمایی اولیه نشان داد.

مطابق خبر منتشر شده در مجله" Nature" این واکسن هم اکنون "BNT۱۶۲b۱" نام گرفته است و پس از تزریق پاسخ ایمنی زیادی را در شرکت کنندگان ایجاد کرده است که این میزان با افزایش دوز و تزریق دوز دوم افزایش نیز یافته است.

آزمایش مرحله اولیه توسط دکتر "جودیث آبسالون" (Judith Absalon)از  شرکت داروسازی فایزر انجام شد. طبق گفته محققان واکسن" BNT۱۶۲b۱ "مبتنی بر کمی کد ژنتیکی است که با نام آران‌ای پیام‌رسان شناخته می‌شود و این باعث می‌شود تا پس از تزریق به بدن و هنگام مواجهه با کرونا ویروس پاسخ ایمنی بدن آغاز به کار کرده و با ویروس مقابله کند.

طی این مطالعه محققان ۴۵ فرد بزرگسال سالم بین سنین ۱۸ تا ۵۵ سال را مورد آزمایش قرار دادند، سپس نیمی از آنها را به طور صادفی برای دریافت واکسن با دوز کم، متوسط یا زیاد انتخاب کردند و نیمی دیگر نیز دارونما دریافت کردند.

نتایج آزمایش نشان داد که واکسن پاسخ ایمنی قوی را در شرکت کنندگان ایجاد می‌کند و هرچه میزان دوز دریافتی بیشتر باشد، پاسخ ایمنی بدن قوی‌تر خواهد بود؛ چراکه تزریق دوز دوم باعث افزایش پاسخ سیستم ایمنی افراد شد.

"آبسالون" با مشاهده این نتایج امیدوارکننده گفت: گرچه نتایج دلگرم کننده بوده است؛ اما می‌بایست مرحله سوم کارآزمایی بالینی نیز بر روی جمعیت زیادی از افراد انجام شود تا عملکرد ایمن و سالم واکسن مورد تایید قرار گیرد.

براساس گزارش‌ها عملکرد این واکسن خوب بوده است، اما برخی از شرکت کنندگانی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، عوارض جانبی زودگذر مانند درد در محل تزریق، خستگی، سردرد، تب و مشکلات خواب داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.