سردار هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا درباره ممنوعیت فروش خودروهای فاقد استاندارد یورو ۵ گفت: براساس ماده ۸ قانون هوای پاک تاکید شده است که در سال ۹۸ خودروهایی که فاقد استاندارد یورو ۵ هستند پلاک نشوند، اما با توجه به درخواست وزارت صنعت و خودروسازان یک سال تنفس به خودروسازان داده شد و در سال ۹۸ نیز خودروهایی که دارای استاندارد یورو۴ بودند نیز پلاک شدند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ این مهلت زمانی تمام شده و مقرر شده است خودروهایی که دارای یورو ۵ هستند پلاک شوند. البته یک مدل از خودروهای پژو ۴۰۵ بود که مردم برای تحویل آنها مراجعه می‌کردند و برخی از نمایندگی‌ها اعلام کرده بودند که پلیس به این خودروها پلاک نمی‌دهد. مردم بدانند که پلیس بخشی است که خود را مکلف به انجام وظیفه و خدمتگزاری مردم بدون منت و در اسرع وقت می‌دانیم یعنی هر آن چیزی که به ما ابلاغ شود، برابر قانون بلافاصله ما آن را اجرا می‌کنیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: اگر خودروساز خودرویی را که تولید می‌کند، استاندارد یورو ۵ نیست ما مجاز به پلاک کردن آن خودرو براساس قانون نیستیم و ادعای برخی از نمایندگی‌ها که تحت فشار خریداران هستند، مبنی بر اینکه پلیس پلاک به خودرو نمی‌دهد، درست نیست، بلکه خودروها استاندارد یورو ۵ نیستند و به همین دلیل ما آنها را پلاک نمی‌کنیم.

سردار هادیانفر یادآور شد: حتما خودروساز باید برای این خودرو مجوز یورو ۵ را از سازمان محیط زیست دریافت کند و سپس ما آن را پلاک می‌کنیم. ما به محض اینکه مجوزها از سمت وزارت صمت، سازمان‌ محیط‌زیست و سازمان استاندارد بیاید، خودرو را پلاک کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی همچنین درباره از رده خارج شدن سه مدل از خودروهای پراید و همچینین یک مدل از خودروی پژو ۴۰۵ گفت: شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو براساس تحلیل‌ها و گزارشات پلیس سه مدل پراید و همچنین یک مدل از خودرو پژو ۴۰۵ را از رده خارج کرده‌اند و قطعا ما در سال آینده تاثیرات مثبت آن را در کاهش تصادفات خواهیم دید. من نیز از سرپرست وزات صمت و مدیران عامل شرکت سایپا و ایران خودرو سپاسگزارم.

رییس پلیس راهور ناجا همچنین درباره اقدامات انجام شده در حوزه ترافیک جاده‌های کشور در کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: مدیریت سرعت در جاده‌های کشور طرح مشترک بین چند دستگاه از جمله پلیس و وزارت راه است که یکی از مهمترین موضوعات در خصوص ترافیک جاده‌ای است. این طرح به صورت آزمایشی و پایلوت در سه استان در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم این طرح را که مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌ها است به طور کامل در کشور اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح در مهرماه به صورت سراسری در کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: مهمترین و بیشترین علت مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای سرعت بالاست که امیدواریم بتوانیم با طرح مدیریت سرعت که متناسب با شرایط فیزیکی جاده‌ها است، سرعت در جاده‌ها را کنترل کرده و آمارهای مرگ و میر در جاده‌ها را کاهش دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.