حسین سلاح ورزی اظهار کرد: متاسفانه موج دوم کرونا در کشور آغاز شده و همانطور که تجارب گذشته نشان می‌داد این موج گسترده‌تر و شدیدتر است. متاسفانه ما در موج دوم نیز دانش و توان فنی کافی برای حمایت هدفمند از کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی را نداشتیم و از این رو هدف گذاری ها اجرایی نشدند.

به گفته وی، وقتی حمایت‌های لازم اعمال نشد، از سویی بسیاری از مردم و صاحبان کسب و کار خود به شکل مستقل محدودیت ها را دور زدند و از سوی دیگر دولت نیز مجبور شد با تعجیل و در زمانی کوتاه رای به بازگشایی دوباره کسب و کارها بدهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت درک ابعاد مختلف موج دوم شیوع کرونا، بیان کرد: در موج دوم از سویی ظرفیت‌های نظام درمان به مراتب کمتر است و منابع عمومی برای حمایت از مردم نیز پایین‌تر خواهد بود و در کنار آن اگر نتوان این موج را کنترل کرد، امکان مواجه شدن با دشواری‌های پیچیده‌تر اقتصادی و سیاسی وجود خواهد داشت.

سلاح ورزی ادامه داد: در صورت گسترده شدن دوباره ویروس، امکان برقراری محدودیت در مرزها و توقف فزاینده صادرات و واردات را نیز نمی‌توان فراموش کرد و از این رو باید تمامی تجارب و داشته‌ها را در کنار هم قرار داد و تا امکان مقابله با این شرایط فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور هیچ اولویتی راهبردی تر از مهار بحران شیوع کرونا وجود ندارد، بیان کرد: در این بحران، حمایت‌های موردی و غیرکارشناسی باید جای خود را به برنامه حمایتی منسجم و سنجیده بدهد. از این رو باید به جای مداخله موردی در بازارها به قصد اصلاح یک متغیر جزئی، یک سیاست گذاری کلان برای مدیریت مشکلات اقتصاد در شرایط فعلی را در دستور کار قرار داد. چرا که تصمیم غلط به عدم اطمینان منجر می‌شود و صرف همین موضوع می‌تواند به هرج و مرج و کنترل ناپذیری کمک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.