باتوجه به فضای رسانه‌ای ایجاد شده، به نظر می‌رسد طراح طرح استیضاح رییس‌جمهوری جواد نیک‌بین باشد ولی محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس که او نیز عضو جبهه پایداری محسوب می‌شود، در جریان گفت‌وگوی خود با «اعتماد» تاکید می‌کند که «آقای نیک‌بین فقط ماجرا را رسانه‌ای کرده است.» اشاره‌ای به اینکه طراح، فرد دیگری است، به‌ویژه وقتی نقدعلی در پاسخ به این پرسش که «پس طرح استیضاح توسط شما طراحی شده» با خنده می‌گوید: «بالاخره دیگه!»

این نماینده مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود یادآور شد که «طرحی که در حال حاضر برای استیضاح رییس‌جمهوری طراحی شده، ۱۸ محور دارد ولی قرار است روز یکشنبه جلسه‌ای برگزار شود که به محورهای این طرح افزوده شود؛ چراکه عملکرد۷سال اخیر آقای روحانی به‌گونه‌ای بوده که می‌تواند موارد متعددی را برای عزل و استیضاح او درنظر گرفت.» نقدعلی حاضر نشد جزییاتی از نشست روز یکشنبه ارایه دهد ولی چنان‌که از شواهد پیداست، این نشست می‌تواند تاثیر بسزایی در آینده طرح تازه به نماینده‌شدگان برای عزل رییس‌جمهوری داشته باشد.

 

مرد پشت پرده

حال اما شاید اصلی‌ترین سوال آن باشد که محل برگزاری نشست مدنظر نماینده خمینی‌شهر کجاست و هماهنگی‌های لازم ازسوی چه کسی صورت گرفته است. پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» در این مسیر پای یکی از جنجالی‌ترین نمایندگان مجلس دهم و یازدهم را درحالی به پرونده استیضاح رییس‌جمهوری باز کرد که در یکی، دو ماه گذشته کمترین موضع را علیه دولتی‌ها گرفته بود. «مجتبی ذوالنوری» و اختلاف عقیده‌اش با حسن روحانی و به‌طور کلی دولت‌های تحت مدیریت او شهره آفاق است؛ ولی حال پرسش اینجاست که او چرا باید بانی اولین گردهمایی نمایندگان خواستار استیضاح رییس‌جمهوری باشد؟!

 ذوالنوری طی پیامکی از نمایندگان خواسته «ساعت ۶ صبح روز یکشنبه»، در «محل کمیسیون امنیت ملی» برای «بررسی موضوع استیضاح رییس‌جمهوری» حاضر شوند. او حضور نمایندگان را «مغتنم» و «موجب تشکر» دانسته و در پایان مراتب «ارادت» خود را به همکارانش اعلام کرده است. همه این موارد کنار هم و مرور تلاش‌های ذوالنوری در مجلس دهم برای سوال از روحانی و اگر می‌شد استیضاح رییس‌جمهوری، حاکی از آن است که نماینده نزدیک به جبهه پایداری مردم قم در مجلس یازدهم، ممکن است همان مرد پشت پرده طرح استیضاح رییس‌جمهوری باشد، با این تفاوت که احتمالا این‌بار برای حفظ شأن و جایگاه ریاست کمیسیون امنیت ملی هم که شده، از پیگیری علنی این مساله خودداری کرده است.

 

بلاتکلیفی قالیباف

بدین‌ترتیب و با اتکا به وزن ذوالنوری میان مجلس یازدهمی‌ها آنچه می‌تواند مانع کار او باشد، موضع هیات‌رییسه مجلس به عنوان ساکنان قدرتمندترین کرسی‌های پارلمان و البته شخص محمدباقر قالیباف است، اما پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» از اعضای هیات‌رییسه مجلس حاکی از آن است که رییس مجلس هنوز موضعی در این زمینه اتخاذ نکرده است. در همین راستا شنیده شده که قالیباف برای تعیین تکلیف موضوع سوال از رییس‌جمهوری و احتمالا تهیه طرح استیضاح او درخواست دیداری با رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی را مطرح کرده است؛ دیداری که در صورت برگزاری می‌تواند تاثیری قابل‌توجه در آینده طرح‌های سوال و استیضاح رییس‌جمهوری، آن هم در دشوارترین و پیچیده‌ترین شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و البته بهداشتی ایران داشته باشد. این میان یکی از نزدیکان علی نیکزاد، نایب‌رییس دوم مجلس نیز به «اعتماد» گفته که نایب‌رییس این روزهای پارلمان چندان تمایلی به این قبیل طرح‌های حاشیه‌ساز ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.