سید عباس موسوی عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «طعنه سیاسی، پایان یک دموکراسی دروغین» با بیان اینکه هر ملتی در صفحات تاریخ خود به چند عامل پیوست خورده است، اظهار داشت: آنها راجع به این عوامل کتاب می‌نویسند، شعر می‌گویند، نقاشی می‌کشند و یا آن را با هنر عرضه می‌کنند تا برای ماندگار کردن شاخص تاریخی خود قدمی برداشته باشند.

وی افزود: بی‌گمان یکی از شاخص‌های تاریخی ایرانی صلح‌ دوستی است و ایرانیان در سراسر تاریخ به عنوان مردمانی صلح جو  و مسالمت طلب مطرح بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مطالعه اخبار ناخوشایند مؤید تروریسم، بنیادگرایی، خشونت‌گرایی، توسعه‌طلبی، نژاد پرستی، نسل کشی و ... است که همه اینها محصول انسان پسامدرن است؛ انسان این عصر سعی می‌کند بودن خود را در نبودن دیگران بجوید، اما چرا هنوز در هزاره سوم تاکید بر هویت خویش باید با نفی هویت‌های دیگری همراه باشد؟ آیا جوامع ما تنها به دلیل تفاوت در دین، نژاد، زبان، ملیت و عقیده تا ابد گرفتار تنش و فوران خشونت‌های مرگبار خواهد بود؟

وی با بیان اینکه نمی‌توان نقش دولت‌ها در سرکوبگری و استعمار طلبی را نادیده گرفت، گفت: این موضوع بیشتر ناشی از عدم درک مقابل است، به عبارتی استفاده از زور، زمانی به بار می‌آید که گفت‌وگو به بن بست برسد. این همه بحران در جهان بیش از آنکه ناشی از نقطه نظرات متفاوت باشد از عدم توانایی انسان‌ها برای رسیدن به تفاهم و درک مشترک نشات می‌گیرد که برای درک مشترک باید به زبان مشترک رسید که همگی از آن به احساس‌های مشترک و مشابه برسند.  

موسوی تصریح کرد: انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال تعریف و معرفی مبانی خود به دیگران بوده‌اند، گاهی این مبانی را دیگران پسندید‌ه‌اند و گاهی نه، و آنجا که بشر به مبانی مشترک دست یافت به صلح رسید و صلح به وجود آمد اما پدیدار نبود.

وی با بیان اینکه اهمیت این امر با درک مبانی مشترک برای رسیدن به صلح مشخص می‌شود و این مهمترین نیاز و حقوق انسان‌هاست، خاطرنشان کرد: صلح بین المللی از مهمترین پیش نیازهای حقوق بشر است و با به خطر افتادن آن تمامی حقوق آزادی انسان‌ها به مخاطره می‌افتد، این موضوع حقوق مدنی و اجتماعی و حتی محیط زیستی را تحت شعاع قرار می‌دهد و جامعه جهانی تلاش می‌کند با شناسایی زندگی و صلح به عنوان حقوق بشری صلح بین المللی را به عنوان تعهد کلی حفظ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.