هنوز یک ماه نشده که مجلس یازدهم کارش را شروع کرده است اما انگار ماجراهایش تمامی ندارد و هر روزی با یک حاشیه جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند حالا هم که سایه معمای تائید اعتبارنامه‌ها بر سرش سنگینی می‌کند.

آغاز حاشیه ها بر سر اعتبارنامه ۳ نماینده

اما و اگرها درباره اعتبارنامه‌ها از چند هفه قبل از افتتاح مجلس شروع شد همان زمان که اسدالله عباسی سخنگوی مجلس دهم گفت « مدرک تحصیلی هشت نماینده مجلس یازدهم مشکل دارد» با این وجود وقتی کار مجلس یازدهمی‌ ها به ایستگاه بررسی اعتبارنامه‌ها رسید، همه آن افرادی که درباره مدارک تحصیلی‌شان حرف و حدیث وجود داشت توانستند بر صندلی‌های خود با خیال راحت تکیه بزنند و اعتراضی به اعتبارنامه‌هایشان نشد البته این نگاه نسبت به همه نبود از میان ۲۹۰ اعتبارنامه ۳ اعتبار نامه با حواشی بیشتری روبه رو شد.

«حسین محمد صالحی دارانی» «کاظم دلخوش» «غلامرضا تاجگردون» نمایندگانی بودند که اعتبارنامه‌هایشان از صافی شعب ۱۵ گانه رد نشد و برای بررسی بیشتر به کمیته تحقیق رفت. محمدصالحی نماینده فریدن و فریدون شهر است که زهره الهیان نماینده تهران به اعتبارنامه او به دلیل داشتن حکم قضایی اعتراض کرد. الهیان درباره او گفته بود: «آقای محمدصالحی سابقه محکومیت دارد و صلاحیت وی در هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی رد شده است. نحوه بررسی صلاحیت آقای محمدصالحی در شورای نگهبان اینگونه بوده که فقط یکی از اعضا صلاحیت وی را تأیید کرده و تأیید صلاحیت وی به منزله تأیید شورای نگهبان نیست» البته چند روز بعد اعتبارنامه نماینده فریدون‌شهر تائید شد و محمدصالحی هم نماینده تهران را به قیامت واگذار کرد.

«کاظم دلخوش» نماینده صومعه سرا هم که اعتبارنامه‌اش با اعتراض روح‌الله نجابت و زاکانی با استدلال زمین‌خواری روبه رو شده بود در نهایت بعد از استعلام از سازمان آب و محیط زیست تائید شد. سخنگوی شعبه ۱۰ درباره این اعتبارنامه گفته بود: «طی یک روز استعلام از سازمان آب منطقه، محیط زیست استان و جهاد کشاورزی گرفته شد که در هر ۳ استعلام آمده است زمین مورد بحث در طرح هادی روستا است و ۳ هزار متر سندی که برای خانم ایشان زده شده درست است» .

در میان سه پرونده مطرح شده موضوع اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» از آن پرونده‌های جنجالی شد که هرچند آخر و عاقبتش مانند پرونده‌های دیگر به صلح و صفا ختم شد اما تا رسیدن به این نقطه تقریبا یک فیلم‌نامه کامل به نمایش گذاشته شد با چند پلان متفاوت!

پلان اول؛ جدال اعتبارنامه

ماجرای از توئیت احمد نادری نماینده تهران شروع شد؛ او در همان روز اول انتخاب اعضای شعب و آغاز بررسی اعتبارنامه‌ها با انتشار عکسی از نامه اعتراضش به اعتبار نامه تاجگردون خبر از یک جدال تمام عیار داد. در نامه نادری که پای آن را زاکانی و چند نماینده دیگر هم امضا کرده بودند نوشته شده بود: «احتراما به استناد ماده ۲۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به اعتبار نامه غلامرضا تاج گردون منتخب مردم شریف گچساران و باشت به دلیل رانت خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکت های تابعه و بخش عمومی اعلام می کنیم.»

حالا دیگر اتهام رانت‌خواری متوجه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم و دهم شده بود و تاجگردون که خود را گوشه رینگ پیدا کرده بود درصدد برآمد تا از خودش دفاع کند و برای همین گفته شد او نیز در اقدام متقابل به اعتبارنامه قالیباف، زاکانی و آقاتهرانی اعتراض کرده است. البته اعتراض تاجگردون راه به جایی نبرد و اعتبارنامه هر سه نفر به تائید شعب رسید. هرچند دست تاجگردون از این دفاع شخصی کوتاه ماند اما این پایان ماجرا نبود و گویا جنگ تازه اغاز شده بود.

اصرار مخالفان تاجگردون در اعتراض به اعتبارنامه بیشتر شد و رویارویی هم شکل جدی‌تری به خودش گرفت تا آنجا که نماینده تهران ادعا کرد با اسلحه برنو از سوی طرفداران نماینده گچساران تهدید شده است .

پلان دوم؛ نامه نگاری با شورای نگهبان

جلسه پشت جلسه برای بررسی اعتراضات به اعتبارنامه تاجگردون تشکیل می‌شد بعد از جلسات نامه‌نگاری‌ها با شورای نگهبان آغاز شد. موسوی لارگانی رئیسه شعبه ۱۲ درباره مکاتبات با شورای نگهبان می‌گوید: «طبق آیین نامه در استعلامی که از شورای نگهبان داشتیم که آیا مواردی که معترضین اعتراض دارند در زمان تایید صلاحیت تاجگردون بررسی شده یا خیر، شورای نگهبان در جواب مکتوب آورد که همه موارد بررسی شده است.» او ادامه می‌دهد: «مجدد معترضین نامه‌ای را در ۱۵ بند نوشتند و قاضی زاده هاشمی علیرغم اینکه وقت اعتراض گذشته بود، مجدد نامه ای به شورای نگهبان ارسال کرد و  شورای نگهبان در جواب آورد که در زمان تایید صلاحیت ۱۳ بند آن بررسی شده و یک مورد آن که مربوط به مدرک تحصیلی بوده است اصلا در زمان ثبت نام او با مدرک دکتری ثبت نام نکرده است و به عنوان فوق لیسانس، ثبت نام کرده و یک مورد را هم گفتند که مستندات آن، درست نیست.»

پاسخ‌های شورای نگهبان به نامه‌های مخالفان تاجگردون، تبدیل شد به برگ برنده نماینده گچساران و او با استناد به این نامه‌ها توانست از گوشه رینگ خارج شود و برای حفظ کرسی‌ نمایندگی‌اش آخرین مشت‌ها را حواله مخالفان کرد.

پلان سوم؛ برگزاری فینال با ۱۶ نفر

جلسات شعبه ۱۲، همان شعبه ای که هم قالیباف عضو آن بود هم نیکزاد رئیس و نایب رئیس مجلس، دیگر یک ساعت دو ساعت نبود، گاهی پنج ساعت یعنی بیشتر از یک جلسه علنی مجلس وقت صرف می‌شد تا به موضوع اعتراضات نمایندگان بر سر اعتبارنامه تاجگردون رسیدگی شود و در نهایت فینال جلسات دیروز برگزار شد. جلسه‌ای که از ۱۸ نفر اعضای شعبه ۱۲، تنها ۱۶ نفر حضور داشتند و یکی از غائبان این جلسه محمدباقر قالیباف بود؛ غیبتی که اتفاقا بسیار به چشم آمد و معما را پیچیده‌تر کرد.

جعفر راستی نماینده مردم شبستر و از اعضای این شعبه درباره این جلسه و چند و چون آن در شعبه ۱۲ به خبرآنلاین می‌گوید: «در جلسه تنها موضوع رأی گیری در خصوص اعتبارنامه آقای تاجگردون مطرح شد و نمایندگان حاضر در جلسه بر اساس مشاهدات خود از استعلام‌های صورت گرفته از شورای نگهبان و همچنین استماع نظرات مخالفان و موافقان و شخص آقای تاجگردون، در خصوص ایشان تصمیم‌گیری کردند.»

قالیباف به جلسه رأی گیری درباره اعتبارنامه تاجگردون نرفت

او ادامه می‌دهد: «در جلسه ظهر دیروز به دلیل اینکه حد نصاب دو سوم در جلسه رعایت شده بود، آقای قالیباف  حضور پیدا نکردند، اما آقای نیکزاد به عنوان نایب رییس پارلمان و از اعضای این شعبه در بخشی از این جلسه حضور پیدا کرد.»

مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم و از دیگر اعضای این شعبه نیز به خبرآنلاین می‌گوید: «موضوع بررسی اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در شعبه ۱۲ مجلس شورای اسلامی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و در مرحله نخست مستندات نمایندگان معترض به اعتبارنامه ایشان جهت تطبیق به شورای نگهبان ارسال گردید.»

او ادامه می‌دهد: «شورای نگهبان در پاسخی کتبی اعلام کرد که کلیه مستندات به رویت رسیده است. بر همین اساس قرار بر این شد تا جلسه‌ای دیگر در شعبه ۱۲ تشکیل شده و معترضین و شخص آقای تاجگردون مطالب مدنظر خود را به استماع طرف مقابل برسانند. پس از جلسه مذکور مدارک جدیدی از سوی نمایندگان معترض به شورای نگهبان ارسال گردید که همانند دفعه قبل این نهاد نظارتی اعلام کرد که موارد مطرح شده پیش از این به رویت این شورا رسیده است.»

در نهایت آنچه در این جلسه رقم می‌خورد لبخند رضایت را به لب تاجگردون می‌آورد چراکه به گفته دو عضو شعبه ۱۲  در جلسه دیروز وقتی اعتبارنامه تاجرگردون به رأی گذاشته شد این اعتبار نامه با ۹ رأی موافق و ۷ رأی مخالف اعتبارنامه منتخب گچساران در این شعبه به تایید رسید.

پلان چهارم؛ آزمون شفافیت آرا

بمب خبری مجلس یازدهم روز گذشته بعد از آخرین جلسه شعبه ۱۲ منفجر شد و آن تائید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون بود حالا دیگر همه توجهات به این سمت متمرکز شد که چه کسی رای مثبت به اعتبارنامه داد و چه کسی آن را رد کرد. مصطفی طاهری و جعفر راستی از نمایندگانی بودند که به خبرآنلاین گفتند در جریان رای‌گیری به رد اعتبارنامه تاجگردون رای داده‌اند.

روح‌الله نجابت نماینده تهران هم در توئیتی عکس رایی را که به اعتبار نامه داده بود منتشر کرد و از این طریق اعلام کرد که به رد اعتبارنامه تاجگردون رای داده است.

به دنبال نمایندگانی که آرای خود را منتشر می‌کردند خسروی نماینده بیرجند هم اعلام کرد به رد اعتبارنامه رای داده است اما در مقابل پرویز اوسطی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت من درمورد این جلسه صحبتی نمی‌کنم؛ او حتی درباره رای خود نیز حاضر به گفت‌وگو نشد.

با این وجود شاید بد نباشد نگاهی بیاندازیم به گرایشات سیاسی کسانی که در این شعبه حضور داشتند و در این رای‌گیری شرکت کردند.

نام

حوزه انتخابیه

گرایشات سیاسی

علی نیکزاد ثمرین

 

اردبیل

اصولگرا/وزیر احمدی‌نژاد

فریدون حسنوند

 

اندیمشک

اصولگرا/ شورای ائتلاف

علی اکبر بسطامی

 

ایلام

اصولگرا

منصور آرامی

 

بندرعباس

اعتدال‌گرا/ مستقل

احمد مرادی

 

بندرعباس

مستقل

حسین خسروی

 

بیرجند

اصولگرا

رضا تقی‌پور

 

تهران

اصولگرا/جبهه پایداری

محمدباقر قالیباف

 

تهران

اصولگرا/پیشرفت و عدالت

مصطفی طاهری

 

زنجان

اصولگرا

جعفر راستی

 

شبستر

اصولگرا

محمد کعب عمیر

 

شوش

مستقل

روح‌الله نجابت

 

شیراز

اصولگرا/ شورای ائتلاف

سید ناصری موسوی لارگانی

فلاورجان

اصولگرا/جبهه پایداری

پرویز اوسطی

قروه

مستقل

 

علی رضایی

کنگاور صحنه و هرسین

اصولگرا

منصور شکراللهی

 

کهنوج،

اصولگرا

محمد علیپور

 

ماکو و چالدران

اصولگرا

آرا شاهوردیان

مسیحیان ارمنی شمال ایران

مستقل

 

پرده آخر؛ جدال آئین‌نامه‌ای

موضوع اعتبارنامه تاجگردون و جدال‌های آن تنها به مسئله تائید شدن یا نشدن در شعبه ۱۲ ختم نشد و بعد از آن معمای دیگری سر بیرون آورد و آن اینکه آیا این اعتبارنامه باید در صحن علنی هم به رای گذاشته شود یا  خیر؟

جعفر راستی نماینده شبستر در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشت معتقد بود باید اعتبارنامه در جلسه روز چهارشنبه مطرح شود و چنانچه جلسه یک دوم به علاوه یک نفر از وکلای ملت به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران رأی مثبت بدهند او می‌تواند به وظایف نمایندگی خود را ادامه بدهد.

هرچند مصطفی طاهری نماینده زنجان هم در گفتگویی که با خبرآنلاین داشت، چنین نظری ارائه کرد اما علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید:« در جلسه‌ای که هیأت رئیسه مجلس درباره این موضوع برگزار کرد، جمع‌بندی نهایی این شد که به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های منتخبین فریدن،‌ صومعه‌سرا و گچساران در شعبه مربوطه، اعتبارنامه‌های این منتخبین در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و رأی‌گیری در مورد آنها انجام نخواهد شد. بر همین اساس به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های این منتخبین در شعب ۱۰ و ۱۲ اعتبارنامه‌های این افراد در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و نیازی به رأی‌گیری نخواهد داشت.»

سلیمی می‌گوید:‌ «در زمان اصلاح آئین‌نامه برای این موضوع، شورای نگهبان به اینکه اعتبارنامه‌های مورد اعتراض واقع شده تنها در صحن قرائت شود ایراد گرفته بود و این موضوع در آئین‌نامه ذکر شد که نمایندگان باید در مورد آن تصمیم بگیرند.  بر این اساس دو برداشت از مواد ۲۹ و  ۳۲ آئین‌نامه در این باره انجام می‌شود یکی اینکه اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض واقع می‌شوند باید در صحن به رأی‌گیری گذاشته شود و برداشت دوم اینکه این اعتبارنامه‌ها تنها باید قرائت شود. »

او درنهایت می‌گوید: «در جلسه مفصلی که در هیأت رئیسه مجلس برای این موضوع برگزار شد نظر اکثریت اعضا بر این بود که رأی‌گیری در این باره نیاز نیست و اعتبارنامه تنها باید قرائت شود.»

به این ترتیب داستان تاجگردون و اعتبارنامه جنجالی‌اش سرنوشت کلیشه‌ای اعتبارنامه‌ها در مجالس اخیر را پیدا کرد و با تائید اعتبارنامه ،تاجگردون رسما برای چهار سال دیگر نماینده گچساران شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.