تسلیحات و تجهیزات انفرادی یکی از عوامل موثر در رزم زمینی هستند که موجب ارتقای توانمندی سربازان لشکرها و یکان‌های حاضر در صحنه رزم می شوند. مسئولان دفاعی کشورمان نیز چندین سال است که با هدف رسیدن به خودکفایی، طراحی و ساخت انواع سلاح‌های بومی از سلاح‌های سبک گرفته تا سنگین را در دستور کار خود قرار دادند.

دانش بومی، راز خودکفایی و توانمندی ایرانی

یکی از مسائلی که همواره در ساخت تسلیحات بومی اهمیت دارد، حفظ اسرار و اطلاعات نظامی است، چرا که یک اسلحه تا زمانی که اسرار ساخت و طراحی آن در اختفا بماند در برابر دشمنان کارایی دارد و پس از افشای جزئیات فنی دیگر مانند یک سلاح معمولی محسوب می‌شود که همه می‌توانند آن را تولید کنند.

سلاح هویزه

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که وظیفه اصلی تامین نیاز نیروهای مسلح را برعهده دارد، با دارابودن چندین شرکت تخصصی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات و تسلیحات گوناگون یکی از اصلی‌ترین مراکز این کار است. اما حفظ اسرار و دانش نظامی نیز در رسیدن به خودکفایی بسیار اهمیت دارد.   البته سایر نیروهای مسلح همانند ارتش نیز با تاسیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی آن نیرو و بهره گیری از توان علمی خود به طراحی و ساخت انواع تجهیزات بومی اقدام کردند.

سلاح هویزه

وزارت دفاع با همکاری سازمان‌های جهاد خودکفایی سایر نیروهای مسلح مانند نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران طبق نیاز آن‌ها به طراحی و ساخت انواع تسلیحات نظامی به خصوص سلاح‌های خاص اقدام می‌کند. یکی از این تسلیحات تفنگ‌های رزم انفرادی مانند تفنگ‌های تک‌تیرانداز است که از عناصر تاثیرگذار در حوزه رزم زمینی به شمار می‌روند.

سلاح هویزه

تفنگ تیرانداز بومی، راه چیره شدن بر دشمن

تفنگ‌های تک‌تیرانداز علاوه بر وارد کردن خسارت جدی می‌توانند جان نیروهای خودی را نیز در امان نگاه دارند، چرا که فرد مسلح توانایی اختفای کافی را دارد. اهمیت این تفنگ‌ها در دوران دفاع مقدس و دوران دفاع از حرم بسیار نمود داشت چراکه در بسیاری از مقاطع حساس و تاثیرگذار این نبردها تک‌تیراندازها بودند که نقش کلیدی در نابودی طرف مقابل داشتند. نقش تک‌تیراندازها البته در سایر نبردها مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم نیز نمود آشکاری داشت.

سلاح هویزه

تفنگ تیرانداز حیدر، ضربت کاری بر اندام دشمنان

این سلاح بومی روز ۲۶ فروردین ماه سال ۹۶ در آستانه ۲۹ فروردین روز ارتش، با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان نزاجا در محل سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی این نیرو رونمایی شد. تفنگ تک‌تیرانداز حیدر، با کالیبر ۱۲/۷ میلی متری با ظرفیت ۵ تیر  مسلح می‌شود. برد مفید این سلاح ۱۶۰۰ متر، برد مؤثر ۲۰۰۰ متر و حداکثر برد آن ۳۰۰۰ متر بوده و از مهمات مخصوص رسام و دودزا استفاده می‌کند.

سلاح هویزه

وزن این سلاح تک‌تیرانداز، بدون خشاب و متعلقات ۱۱/۵ کیلوگرم و وزن آن با کلیه متعلقات ۱۷/۵ کیلوگرم است. طول لوله سلاح ۸۱/۲۸ سانتی‌متر، طول بدنه آن ۳۳/۶ سانتی‌متر و طول سلاح بدون متعلقات ۱۱۴ سانتی‌متر است که این میزان با تمام متعلقات به ۱۳۴/۸۶ سانتی‌متر می‌رسد. عمر لوله این سلاح حدود ۵ هزار گلوله و سرعت ابتدایی آن ۱۷۳۴ متر در ثانیه است.

سلاح هویزه

یکی دیگر از ویژگی های این سلاح که باعث افزایش کارایی بیشتر آن می شود این است که بعد از هر بار شلیک به طور خودکار مسلح می‌شود.

تفنگ تک‌تیرانداز حیدر، قاتل خودروهای انتحاری داعش

این سلاح در نبرد با داعش نیز نقش موثری داشت. تفنگ تک‌تیرانداز حیدر با کالیبر ۱۲/۷ می تواند خودروهای انتحاری گروهک های تروریستی مانند داعش را نابود کند. گروهک تروریستی داعش در نبردهای جدید منطقه خصوصا در جریان مقابله با گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، شاهد استفاده گسترده این اشرار و تروریست ها، از خودروهای انتحاری بودیم که البته در بسیاری از موارد نیز خودروهای مذکور زره پوش هستند.

سلاح هویزه

دیگر کاربرد تفنگ تک‌تیرانداز حیدر در مقابله با نیروهای پیاده دشمن است که در پشت دیوارهای مستحکم سنگر گرفته‌اند، زره پوش‌های سبک، بالگردها و طیف بسیار گسترده‌ای از اهداف دیگر در نبرد زمینی نیز سلاح "حیدر" می‌تواند کارگشا باشد که همین طیف وسیع کاربرد، نشان می‌دهد متخصصان ارتش با درک مناسب از نیازها و ضرورت‌های تجهیز یکان‌ها و سرپنجه‌های این نیرو، چنین سلاحی را طراحی و ساخته اند.

سلاح هویزه

در عین حال، علاوه بر نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، می‌توان امید داشت و گمانه زنی کرد که چنین سلاح قدرتمند و مدرنی، در اختیار نیروهای محور مقاومت و ارتش‌های دوست نیز قرار گرفته و با آن، هر چه بهتر و البته سریع تر با تهدیدات گروه‌های تروریستی خصوصا در بحث مهمی، چون خودروهای انتحاری مقابله کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.