«کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را به روسیه ارائه داده است.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،  اقدام آمریکا در ارائه پیش‌نویس تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شرایطی صورت گرفته است که «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل ماه گذشته تأکید کرد که مسکو مخالف هرگونه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران است.

آمریکا در هفته‌های اخیر تلاش‌های خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود، تشدید بخشیده است.

طبق این گزارش، کرافت در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که علاوه بر روسیه، این پیش‌نویس را در اختیار بریتانیا، فرانسه، آلمان و استونی نیز قرار داده و امیدوار است که «خیلی زود»، این پیش‌نویس را در اختیار دیگر اعضای شورای امنیت قرار دهد.

وی با اینحال ادامه داد که در وهله اول قصد دارد با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت گفت‌وگو کند و «اطمینان حاصل کنیم که همه می‌دانند که ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که شورای امنیت سازمان ملل اجازه منقضی شدن (تحریم‌های تسلیحاتی ایران) را در ماه اکتبر نخواهد داد».

وی در سؤالی مطرح کرد: «چیزی که در تاریخ ۱۸ اکتبر به افراد می‌گویم این است....آیا شما می‌خواهید روسیه به ایران سلاح عرضه کند؟ آیا می‌خواهید چین به ایران سلاح عرضه کند؟ آیا می‌خواهید که کشورها به ایران سلاح عرضه کنند یا بفروشند؟».

کرافت سپس ادامه داد: «من تصریح می‌کنم که روسیه و چین نیز باید در خصوص عملکرد ایران به اجماع جهانی بپیوندند. این موضوع فقط به مردم ایران مربوط نمی‌شود بلکه به مردم خاورمیانه (غرب آسیا) ربط پیدا می‌کند».

سفیر آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد که به کارگیری تمامی گزینه‌ها برای اطمینان حاصل کردن از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران امری ضروری است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ علیرغم پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و از آن پس سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت به امید آنکه بتواند، تهران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند اما این سیاست نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد که به دلیل عدم تعهد کشورهای اروپایی به برجام، از برخی تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کند.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آماده کرده است.

تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است. 

برخی از دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ایالات متحده کار دشوار و حتی ناممکنی برای جلب موافقت روسیه و چین جهت موافقت با تمدید این تحریم‌‌ها خواهد داشت. 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این تاکید کرد که علی‌رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.