به نوشته روزنامه میرر، عبدالناصر قرداش موسوم به "آقای نابودگر" از مغزهای متفکر داعش در یک مصاحبه با اندیشکده مرکزی برای سیاست جهانی در زندان اعتراف کرد که غارت و فروش نفت برای تامین مالی و بودجه چندین میلیون پوندی به منظور به خدمت گرفتن پسران نوجوان و مردها برای فعالیت در این گروه ترویستی صورت می‌گیرد.

وی در مه دستگیر و در عراق زندانی شده است.

قرداش ۵۳ ساله که در انتظار دادگاهی است، پس از ارتکاب شکنجه، کشتار و سایر جرایم در خاورمیانه با مرگ روبرو می‌شود؛ وی گفت: ما حجم زیادی از عتیقه داشتیم. ما تلاش کردیم تا آنها را برای فروش به اروپا بفرستیم. این برای آثار باستانی سوریه نیز صحت دارد.

وی خاطرنشان کرد، در سال ۲۰۱۵ بودجه سالانه ما حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود.

بودجه داعش صرف حقوق سرکردگان و جنگجویان آن می‌شد.

همچنین مبالغ هنگفتی به خرید اسلحه و مهمات اختصاص می‌یافت که در حملات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی استفاده می‌شدند.

قرداش همچنین تاکید کرد، پول بزرگترین عامل در ترغیب جوانانی بود که برای پیوستن به صفوف داعش داوطلب می‌شدند.

قرداش در تلعفر در عراق متولد شد بعدا به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش کمک کرد تا در ۲۰۱۱ این گروه را تشکیل دهد. او همچنین نامزد جانشینی ابوبکر البغدادی بود.

وی گفت، ممنوعیت داعش برای هر کس یا موسسه‌ای که اقدام به فروش نفت یا تجارت آن می‌کرد، باعث شد این گروه میلیون‌ها دلار از فروش سوخت بهره ببرد. این اقدام باعث شد تا اقتصاد این گروه گسترش یابد و مبلغ آن از ۳۵۰ میلیون دلار عبور کرد که تنها از قاچاق نفت در غرب عراق و شرق سوریه بود. این بودجه برای تامین تجهیزات، پرداخت دستمزد نیروها، فرماندهان و خانواده‌های آنها بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.