اگرچه روند تغییرات قیمت‌ها در بازارهای مختلف، از سودآوری همه بازارها حکایت دارد، اما با این وجود تغییرات ارزش بازار سرمایه به حدی بوده که هنوز هیچ‌یک از بازارهای موازی جای آن را در مدت ۷۷ روز گذشته نگرفته است.

این در شرایطی است که اغلب بازارها در یک ماه ابتدای سال تعطیل یا نیمه تعطیل بودند، اما با این وجود، تغییرات قیمت‌ها در این بازه زمانی بسیار بوده است.

آن طور که از گزارش ها برمی‌آید، در مدت ۷۷ روز اول سال ۱۳۹۹ قیمت دلار ۱۴.۵ درصد، قیمت طلا ۲۱.۶ درصد، قیمت سکه ۲۳.۳ درصد و شاخص بورس ۱۰۰.۵ درصد رشد کرد.

نرخ دلار ۱۴.۵ درصد بالا رفت

روند تغییرات قیمت دلار در دو ماه و نیم گذشته نشان می‌دهد که قیمت دلار در حدود ۱۴.۵ درصد رشد کرده است. این در حالی است که در این مدت نوسانات زیادی را تجربه کرد و حتی در برخی روزها احساس می‌شد که احتمالا وارد کانال ۱۸ هزار تومان هم شود.

چندی پیش رییس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نرخ متلاطم ارز در بازار، اعلام کرد: تدابیری به کار گرفتیم که نرخ ارز را کنترل کنیم. به گفته عبدالناصر همتی، مشکل ارزی نداریم و ذخایر ارزی بانک مرکزی در حد کفایت و بسیار خوب است.

وی عنوان کرد: مشکل ما این است که اجازه دسترسی به ارزها نداریم و مذاکره می‌کنیم که بتوانیم از منابع ارزی استفاده کنیم. کما اینکه سال گذشته توانستیم از بخشی از آنها استفاده کنیم.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ ارز، کلیدی است و تمام سیاست‌های تجاری باید با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد و اگر ارز متلاطم باشد تمام سیستم اقتصادی به هم می‌ریزد، بنابراین نمایندگان به دولت و بانک مرکزی کمک کنند تا از منابع ارزی استفاده کنیم.

قیمت طلا ۲۱.۶ درصد بالا رفت

روند تغییرات قیمت طلا در بازار، از رشد ۲۱.۶ درصدی قیمت‌ها حکایت دارد. در حالی قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ در حدود ۶۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشت، هم‌اکنون این نرخ به ۷۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافته است.

چندی پیش ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر در واکنش به افزایش قیمت طلا در بازار عنوان کرد: یکی از علت‌های افزایش قیمت طلا و سکه نوسانات اونس جهانی و افزایش داد و ستدها در بازار بود.

به گفته وی، این‌طور که مشخص است، بازار طلا و سکه روند التهابی ندارد و شاهد آرامش در این بازار هستیم.

سکه ۲۳.۳ درصد گران شد    

تغییرات قیمت سکه در بازار، رشد ۲۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ در حدود ۶ میلیون و ۲۸ هزار تومان قیمت داشت که در حال حاضر به ۷ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان افزایش یافته است.

گذر قیمت سکه از کانال ۷ میلیون تومان در حالی بود که در بازه زمانی دو ماه و نیم گذشته، نوسانات زیادی را تجربه کرد، اگرچه حتی فشار به بازار، تاکنون منجر به این نشده که دوباره هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید عقب‌نشینی کرده و وارد کانال ۶ میلیون تومان شود.

شاخص بورس ۱۰۰.۵ درصد رشد کرد

تغییرات ارزش بازار سهام در مدت ۷۷ روز گذشته نشان می‌دهد که هیچ‌یک از بازارها تاکنون مثل بورس برای سرمایه‌گذاران سودآور نبوده است.

روند تغییرات شاخص بورس در این بازه زمانی، از رشد ۱۰۰.۵ درصدی حکایت دارد. در حالی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ روی رقم ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ ایستاده بود، در حال حاضر این عدد به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۵۳۷ واحد افزایش یافته است.

رشد برق‌آسای بورس در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سبب شد بخش مهمی از افرادی که اندکی سرمایه داشتند راهی بورس شوند و همین امر یعنی ورود بخش مهمی از افراد تازه کار سبب شد بساری از کارشناسان هشدار بدهند که این وضعیت می تواند زمینه را برای بروز بحران مهیا کند؛ چراکه کسب سود در بورس، همواره مقدور نیست.

به عبارت دیگر انتظار برای رشد همیشگی بازار عاملی است که در روزهای سخت، ناگهان صف‌های فروش چنان طولانی شود که ریزش قابل توجه شاخص را رقم بزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.