احمدرضا سرحدی درباره روش‌های کنترل بازار اجاره بها اظهار کرد: دو راهکار در بحث کنترل بازار اجاره می‌تواند به این بخش کمک کند و این راهکارها به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود.

وی افزود: بستن مالیات بر خانه‌های خالی یکی از راهکارهای کوتاه مدت به شمار می‌رود که بیش از ۱۰ سال است که از سوی مسئولان به آن تاکید می‌شود و هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

کارشناس بازار مسکن تعداد خانه‌های خالی در کشور به قدری زیاد است که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز بازار را برطرف کند و با اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی تا حدودی می‌توان تقاضا در بازار را جوابگو بود.

در بلند مدت دولت باید ساخت خانه‌های استیجاری را در دستور کار قرار دهد به طوریکه خانه‌ها به افراد متقاضی تحویل داده شود و بعد از توانمند شدن به افراد دیگری داده می‌شود و این امر با حمایت دولت به واسطه ارائه تسهیلات و امکانات و تامین زمین میسر می‌شود.

مسکن مهر با وجود اشکالات فراوان یکی از راهکارهای موثر در تامین نیاز اقشار کم درآمد به شمار می‌رود که در بسیاری از کشورهای جهان نیز با حمایت دولت مسکن مورد نیاز اقشار خاص تامین می‌شود.

مسکن یکی از ۴ نیاز اولیه در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود همه‌ی کشورها طبق قوانین اساسی ملزم به تامین آن هستند و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

هر ساله با آغاز فصل جابه جایی مستاجران نگرانی از جهش قیمت‌ها بیشتر می‌شود و با توجه به ارتباط مستقیم بازار اجاره بها با قیمت مسکن این موضوع باعث آشفتگی متقاضیان بازار اجاره شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.