حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی، در مورد پهلوگیری نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت در بنادر ونزوئلا به‌رغم تهدیدات آمریکا، اظهار داشت: شاید اگر این اتفاق قبل از واقعه حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد رخ می‌داد، آمریکا تهدیداتی را که در مورد توقیف یا حمله به نفت‌کش‌های ایرانی داشت را عملی می‌کرد.

وی ادامه داد: حمله موشکی به عین الاسد نشان داد که ایران بر حرفی که می‌زند، کاملاً استوار است و توان ایستادگی و وارد کردن ضربه به آمریکا را نیز دارد. از همین رو بود که آمریکایی‌ها بیشتر در فضای تبلیغاتی تلاش می‌کردند تا ایران را تهدید کرده و بترسانند. 

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آمریکا ایران را تهدید کرده بود که معبر صادراتی سوخت به ونزوئلا را بر ایران خواهد بست و این مسیر را باز نخواهد گذاشت. در مقابل اما باید گفت که در حال حاضر معبری باز شد که هم موجب شکسته شدن تحریم‌های آمریکا شد و همچنین هیمنه این کشور از بین رفت.

کنعانی‌مقدم افزود: بعد از این ما باید شاهد برداشته شدن تحریم‌ها باشیم. شما شاهد هستید که آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند در مقابل نزدیک‌ترین متحدان خود حرفی برای گفتن داشته باشد. به طور مثال عربستان سعودی بارها از رفتار واشنگتن در قبال ریاض اظهار نگرانی و نارضایتی کرده و مدعی هستند که ایالات متحده اقدامی در قبال آنها انجام نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام ایران در نادیده گرفتن تحریم و تهدید آمریکا موجب ایجاد یک بلوک اقتصادی میان کشورهای تحت تحریم واشنگتن می‌شود یا خیر، عنوان کرد: ایران مدت‌ها است که با کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند، همکاری داریم و روابط ما به نحوی شده که می‌توان چنین بلوکی تشکیل شده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: همین موضوع سبب شده است که آمریکایی‌ها بسیار نگران این روابط و همچنین تشکیل این بلوک باشند. با توجه به اینکه آمریکا به سمت تحریم و فشار علیه روسیه و چین نیز حرکت کرده است، باید امیدوار بود که به زودی مسکو و پکن نیز به این بلوک بپیوندند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: در صورتی که چین و روسیه نیز به این بلوک اقتصادی کشورهای تحت تحریم آمریکا بپیوندند، ما شاهد این خواهیم بود که ایالات متحده در وضع و اعمال تحریم تنها مانده و در این مسیر شکست خورده است.

رساندن بنزین به ونزوئلا پاسخ محکمی به زورگویی‌های آمریکا بود

همچنین منتخب مردم قم در مجلس یازدهم گفت: ورود و لنگر گرفتن کشتی های نفتی ایران در ونزوئلا پاسخ محکمی به زورگویی، زیاده خواهی و ماجراجویی های آمریکا بود و باعث شکسته شدن هیمنه پوشالی آمریکا شد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در واکنش به رسیدن نفتکش ایرانی به ونزوئلا، اظهار داشت: ورود و لنگر گرفتن کشتی‌های نفتی ایران در ونزوئلا پاسخ محکمی به زورگویی، زیاده خواهی و ماجراجویی‌های آمریکا بود و باعث شکسته شدن هیمنه پوشالی آمریکا شد.

وی افزود: رسیدن نفتکش ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، پیام اقتدار و عزت ملت ما را به جهانیان نشان داد.

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم تصریح کرد: عدم تعرض آمریکا به نفتکش‌های ایرانی از روی نجابت آنان نبود بلکه فرمول سود و زیان دست آنان را بسته است و می‌دانند که اگر تعرضی به منافع ملت ما داشته باشند، هزینه‌های بالاتری خواهند داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.