بنزین یکی از سوخت های هیدروکربنی است که از سال های دور در خدمت بشر است و با وجود محدودیت هایی که دارد تاکنون سوخت دیگری نتوانسته است جایگزین آن شود.

قیمت این سوخت در کشورهای دنیا تفاوت چشمگیری دارد و ارزان ترین نوع آن در کشور ونزوئلا تولید می شود به گونه ای که قیمت آن لیتری ۰.۰۱ دلار تخمین زده شده است.

در حال حاضر این کشور به دلیل تحریم های سنگین آمریکا به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بنزین دسترسی ندارد و این اتفاق منجر به تولید بنزین با کیفیت بسیار پایین در این کشور شده است که قیمت این سوخت را در این کشور پایین آورده است و علاوه بر آن بی ارزش بودن پول ملی ونزوئلا در برابر دلار آمریکا یکی دیگر از دلایل ارزان بودن سوخت در این کشور است.

دومین کشوری که قیمت بنزین در آن بسیار پایین است کشور سودان است چراکه دولت این کشور یارانه مصرف بنزین را پرداخت می کند و بنزین را با قیمت پایین تری به دست مردم می رساند با اینحال دولت سودان قصد دارد یارانه بنزین را قطع کند که این اقدام منجر به تظاهرات گسترده ای در این کشور شده است و در حال حاضر قیمت بنزین در این کشور ۰.۱۳ دلار است.

سومین کشوری که قیمت این سوخت در آن بسیار پایین است کشور ایران است که این قیمت پایین را می توان در نتیجه پرداخت یارانه دولت در مصرف بنزین دانست که بنزین را به قیمت کم تر به دست مشتری می رساند و همچنین پایین بودن ارزش پول ملی ایران در بابر دلار یکی دیگر از دلایل ارزان بودن بنزین در کشور است و در حال حاضر قیمت بنزین در کشور با نرخ ازاد ۳ هزار تومان و با احتساب یارانه هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

در این میان کشورهایی در دنیا هستند که قیمت بنزین در آن ها بسیار بالا است به گونه ای که استفاده از آن به صرفه نیست؛ یکی از این کشورها که گران ترین بنزین دنیا را دارد کشور زیمباوه است.

دولت زیمباوه اخیرا برای مقابله با تجارت های غیرقانونی و کمبود ها در این کشور قیمت سوخت را بالا برده است به گونه ای که قیمت بنزین در آن طی یک بازه زمانی کوتاه سه برابر شده است که اعتراطات گسترده ای را به وجود آورده است و در نتیجه آن در حال حاضر قیمت بنزین در این کشور به لیتری ۳.۳۲ دلار رسیده است.

هنگ کنگ دومین کشور دنیا است که قیمت بنزین در آن سر به فلک کشیده است؛ دولتمردان این کشور برای کاهش استفاده از خودرو شخصی و ترویج مردم به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی مالیات های سنگینی بر روی این سوخت وضع کرده اند و با وجود اینکه قیمت این سوخت از سال ۲۰۱۸ تاکنون کاهش یافته است اما همچنان این کشور رتبه دوم گران ترین بنزین دنیا را دارد به گونه ای که قیمت بنزین در آن لیتری ۲.۰۶ دلار است.

سومین کشوری که بنزین در آن بسیار گران است کشور فرانسه است به طور کلی همه چیز در فرانسه گران است و بالا بودن قیمت بنزین در این کشور به چشم نمی آید؛ قیمت بنزین در این کشور لیتری ۱.۹۸ دلار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.