خبرگزاری آوی افغانستان روز شنبه در گزارشی به نقل از دفتر زلمای خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان نوشت که خلیل زاد امروز در یک پیام توئیتری خبر برکناری خود را رد کرده است.

طی چند روز اخیر رسانه‌های اجتماعی در افغانستان خبرهایی را منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه خلیل‌زاد از وظیفه‌اش به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان برکنار شده و به جای او ژنرال «جوزیف دنفورد» یک مقام سابق نظامی آمریکایی در این سمت تعیین شده است.

چرا که برخی گزارش ها رسانه ای بین المللی و منطقه ای از عدم رضایت طرفین دعوا در بحران قدرت افغانستان به ویژه بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور خبر می دهند و حتی گزارشاتی هم تاکید می کنند که او تا کنون به دلیل سوء مدیریت در حل مسئله ایجاد صلح میان گروه طالبان و دولت افغانستان که طی چند ماه اخیر با بحران گسترش کرونا نیز دست و پنجه نرمک می کند، نتوانسته گره ای از بحران های داخلی و منطقه دولت و ملت افغانستان باز کند.

زلمی خلیل‌زاد در شهریور ماه ۱۳۹۷ به عنوان نماینده وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان تعیین شد و پس از نزدیک به یک سال و ۱۱ دور گفت‌وگو با طالبان در دهم اسفند ماه توافق نامه صلح با طالبان را به نمایندگی از دولت آمریکا امضاء کرد.

وی برای صلح افغانستان تلاش های نخستین را در راستای حل بحران پساانتخاباتی این کشور آغاز کرد اما این اقدامات با گذشت چند ماه و برگزاری مراسم تحلیف هم‌زمان دو رئیس جمهوری با بن بست مواجه شد.

تیم عبدالله عبدالله در روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند ماه سال گذشته خلیل زاد را متهم کرد که در میانجیگری بین وی و اشرف غنی بی طرف نمانده است و نسبت به وی بی اعتماد شدند.

خلیل زاد بازهم تلاش کرد که بتواند این بحران را حل کند اما عبدالله و حامد کرزی حاضر به ملاقات پس از انجام مراسم تحلیف با او نشد، به همین دلیل مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در چهارم فروردین ماه وارد کابل شد و دیدارهایی با اشرف غنی و عبدالله داشت و گزارش‌هایی هم در رسانه‌های افغانستان منتشر شد مبنی بر اینکه یک دیدار سه جانبه نیز صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.