شبکه ان بی سی نیوز به نقل از دو دیپلمات ارشد آمریکا در گزارشی نوشت: پامپئو در سفر به کابل به رهبران افغانستان اعلام کرده است که در صورت عدم توافق با طالبان آمریکا تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند.

براساس گزارش این رسانه آمریکایی، پامپئو دو هفته پیش و در یک سفر غیرمنتظره به کابل سفر کرده تا پیام ترامپ را بر حفظ تنها دستاورد سیاست خارجی آمریکا یعنی صلح با طالبان را به گوش رهبران افغانستان برساند.

وزیر خارجه آمریکا به رهبران افغانستان این پیام ترامپ را منتقل کرده که اختلافات را کنار گذاشته و به یک توافق با طالبان برسند در غیر اینصورت علاوه بر کاهش یک میلیارد از کمک‌های آمریکا باید منتظر خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان باشند.

به نوشته ان بی سی، ترامپ نگران این موضوع است که رهبران افغانستان قادر به کنار گذاشتن اختلافات خود نبوده و این موضوعی تهدیدی برای توافق صلح آمریکا با طالبان برای پایان طولانی ترین جنگ آمریکا در این کشور باشد.

براساس توافق آمریکا و طالبان، باید ۵ هزار زندانی طالبان آزاد شده و در مقابل این گروه با دولت افغانستان برای پایان جنگ و برقراری آتش بس به توافق برسد، موضوعی که نمایندگان طالبان و دولت افغانستان درباره آن تاکنون به توافق نرسیده اند.

این در حالی است که عبدالله و غنی به صورت همزمان خود را رئیس جمهور جدید افغانستان معرفی کرده و تلاش‌های پامپئو برای اقناع دو طرف برسر تشکیل دولت وحدت ملی به نتیجه نرسیده است.

به گزارش این شبکه آمریکایی، ترامپ که امیدوار بود توافق صلح با طالبان را برجسته کند با اختلاف بوجود آمده میان رهبران و در حاشیه قرار گرفتن توافق صلح به شدت عصبانی است.

به گفته مقامات ارشد آمریکا، ترامپ شخصا و پیش از سفر پامپئو به کابل این پیام را امضا کرده است و سپس وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خصوصی با اشرف غنی پیام ترامپ را به وی مخابره کرده است.

براساس این گزارش، پامپئو همچنین به عبدالله گفته است که از غنی حمایت کرده و ترامپ انتظار یک تیم و دولت واحد را در افغانستان دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در این سفر غیرمنتظره به عبدالله و غنی هشدار داده است که مسئولیت هرگونه شکست در مذاکرات صلح برعهده این دو بوده و در صورت شکست مذاکرات ترامپ تمام سربازان را از افغانستان خارج خواهد کرد.

این در حالی است که یک مقام کاخ سفید اعلام کرده که امیدوار است پیام پامپئو بتواند گره مشکلات افغانستان را باز کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.