رویترز گزارش داد، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتر نوشت، تیم مذاکره کنندگان این گروه شبه نظامی در "نشستهای بی‌ثمر" شرکت نخواهد کرد و آزادی زندانیان آنها "به بهانه‌های مختلف به تاخیر می‌افتد".

در حال حاضر صلح در افغانستان به میزان زیادی به مذاکرات میان دولت کابل و شبه نظامیان طالبان گره خورده است. در این مذاکرات نیز مساله تبادل زندانی به عنوان یک اقدام اعتماد ساز از سوی دو طرف اقدامی مهم محسوب می‌شود.

یک سخنگوی دولت افغانستان گفت، تلاشهای این دولت بر سر برنامه آزادی زندانی‌ها ادامه خواهد یافت. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان اظهار کرد: ما از طالبان می‌خواهیم حالا با بهانه تراشی دست به خراب کردن این روند نزند.

اقدام طالبان در معلق ساختن این مذاکرات می‌تواند منجر به تشدید خشونتها و متقابلا تهدید شدن برنامه خارج شدن نظامیان آمریکایی از افغانستان شود؛ خروجی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از اهداف اصلی دستور کارش مطرح کرده است.

 

ماه گذشته میلادی یک تیم سه نفره طالبان از قطر به کابل آمد تا فرآیند مذاکرات بر سر تبادل زندانی‌ها را شروع کند. چند روز پیش مقامهای افغانستان گفتند، تعداد ۱۰۰ تن از زندانی‌های طالبان را که بیمار بوده یا بالای ۵۰ سال سن دارند، آزاد خواهند کرد.

انتظار می‌رفت که در ازای آن طالبان ۲۰ عضو نیروهای امنیتی افغانستان را آزاد کند. دو طرف هدفشان این بوده که در نهایت تعداد ۶۰۰۰ زندانی که در کنترل خود دارند را آزاد سازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.