اظهارات مهم روحانی درباره بازگشایی اماکن مذهبی و پاساژها/ نمی‌توانیم بگوییم کرونا چه زمانی تمام می‌شود/ استفاده از ماسک و دستکش در مترو الزامی می‌شود

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ماه رمضان در آن قرار داریم ماه پربرکت و ماه انس با قرآن مجید و کمک به دیگران است. در این ماه با توجه به سختی‌ها و مشکلاتی که برای اقشار آسیب پذیر است و با توجه به این که پویش هایی از طرف مردم و خیرین و هیات ها و نیروهای مسلح شروع شده است؛ بنابراین همه کمک کنیم که سفره مردم بی افطار نماند.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از ایرنا و مهر بخوانید؛

*در این شرایطی که مردم نگرانی برای سلامتی خود دارند و برای زندگی دارند همه تلاش کنیم در ماه رمضان نگرانی برای سفره افطار نداشته باشند. سفره افطار در اختیار مردم قرار گیرد که البته کار خوبی در کشور شروع شده است.

*صدا و سیما هم در این زمینه تبلیغات خوبی انجام داده است و در فضای مجازی هم باید این تبلیغ را انجام دهیم. در قرآن مجید هم به مساله انفاق اشاره شده که مساله انفاق، اصل بسیار مهمی است که خداوند تقوا را بر انفاق متصل، متکی و مشروط می‌کند و بهشت خود را بر انفاق مشروط می کند.  

*در خوشی یا در ناخوشی، شادی یا در حزن، انفاق باید ادامه پیدا کند یعنی باید همیشه به یاری اقشار مستضعف بپردازیم. اقشاری که فشار روی زندگی آنها است که در این شرایط فعلی این فشار بیشتر شده است. تلاش کنیم که شوق کمک به نیازمندان در سراسر کشور بیشتر شود و پویش کمک به اقشار آسیب پذیر جلوه دیگری در این ماه رمضان در سراسر کشور داشته باشد.  

*البته همیشه مردم ما اگر سیل یا زلزله بوده همیشه به صحنه آمدند الان هم در ماه رمضان هم باید برابر سختی‌های مردم به صحنه بیایند و به آنها کمک کنند.

*{با تاکید بر بر ضررورت محدودیت اجتماعات و فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند}: بازگشایی کسب و کار  به این معنا نیست که کرونا در حال پایان است و این بیماری از بین می‌رود و باید دنبال زندگی روزمره خود برویم.

* نمی‌توانیم بگوییم کرونا چه زمانی تمام می‌شود که اگر می‌شد که خیلی خوب بود. اگر مسوولان بهداشتی و درمانی کشور می‌توانستند بگویند کرونا یک تا ۲ ماه دیگر تمام می‌شود و زمان بدهند ما هم برای برنامه ریزی خود از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و همه مسایل راحت‌تر بودیم.

*اما متاسفانه زمان روشنی برای این امر وجود ندارد چون دارو و واکسن خاصی برای این بیماری وجود ندارد و به یک معنا، تقریبا همه بار به روی دوش خود مردم است.

*اگر ما دچار مشکل بهداشتی و گرفتار بیماری خطرناکی به نام کرونای شده‌ایم تنها راه آن مراقبت است؛ فاصله‌ها را مراعات کنیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و خودمان مراقب خودمان باشیم و اگر مجبور شدیم به بیمارستان برویم. 

*در مراحل اولیه پزشک و پرستار در شرایط سخت‌تری از ما مراقبت کند. بنابراین اساس این مساله مراقبت شخصی و حفظ پروتکل‌هایی است که در بخش بهداشتی به ما اعلام می‌شود که همه را مراعات کنیم تا از این مساله عبور کنیم. 

* این گونه در نظر بگیریم که این کرونا برای مدتی است و متاسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم. چگونه از کرونا پرهیز کنیم که راه آن تقوا است. همانطوری که در اسلام راه قدرت و سلامت انسان، تقوا، پرهیز و فاصله گرفتن از گناه است اینجا هم راه آن این است که فاصله بگیریم از همه کسانی که می تواند ما را مبتلا کنند فاصله بگیریم؛ بنابراین اساس مراقبت و فاصله گرفتن است. 

* تاکنون اکثریت قاطع مردم همه اصول  را مورد توجه قرار دادند و مراعات کردند. دلیل مراعات آنان آماری است که نشان می دهد مردم به خوبی دارند مراقبت و کمک می‌کنند و می‌دانند که راه حل به دست خود آنها است که باید بیشتر مراقبت کنند .

* کشور بر مبنای آمار مبتلایان به کرونا و قوانین مربوط به مقابله با آن، تقسیمات جدیدی پیدا می‌کند. این تقسیمات جدید بر اساس شرق و غرب، یا شمال و جنوب نخواهد بود. مثلاً اگر در شهرستانی در طول هفته ورودی بیمار جدید نداشتیم و فوتی نبود و این روند وارد هفته دوم شد، وزارت بهداشت آن را سفید اعلام می کند. مناطق دیگر نیز زرد و قرمز خواهند بود.

*بر همین اساس کشور به سه قسمت سفید، زرد و قرمز تقسیم می شود و وزارت بهداشت روی نقشه برای مردم توضیح خواهد داد. تا زمانی که شهرها سفید بمانند، شرایط جدید حاکم می‌شود.

*در جلسه امروز در مورد اماکن مذهبی و نماز جماعت بحث شد و در هفته های آینده بحث های جدید و تصمیمات جدید صورت می‌گیرد.

* در بررسی جدید به این نقطه رسیدیم البته دلمان می خواست مصوبه وسیع‌تری داشته باشیم زیرا این ماه، ماه پربرکت و مقدسی است و دل ها برای زیارت مساجد شریف در سراسر کشور نزدیک تر می شود.

*اگر در بازگشایی بقاع متبرکه تنها صحن مطرح بود تصمیم گیری برای ما آسانتر بود اما زمانی که می گوییم این زیارتگاه باز شده است، مسافرت به سمت آن شهرها افزایش پیدا می کند و به تبع آن بحث قطار، اتوبوس و حمل و نقل نیز مطرح می‌شود و با گسترش سفرها موضوع اسکان نیز مطرح می‌شود و در این راستا حضور مسافران در بازار نیز وجود دارد پس برای تصمیم گیری باید همه این مسائل مورد توجه قرار بگیرد.

*با در نظر گرفتن تمامی جوانب تصمیم گرفتیم هر منطقه ای که از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا سفید اعلام شد به عنوان مثال اگر به ما بگویند حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در قم سفید هستند اجازه می دهیم براساس پروتکل های پزشکی، این بقاع متبرکه باز شوند.

*مبنای ما در تصمیم گیری امروز، تقسیم بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز است. در منطقه سفید که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند که بالای ۱۰۰ شهرستان است، از یک روزی که می‌توان نیمه اردیبهشت و یا نیمه ماه مبارک رمضان باشد، اعلام می‌شود که این شهرها با چه شرایطی می توانند مساجد را باز کنند. نماز جمعه نیز بر اساس همین پروتکل ها می تواند برگزار شود.

*این می تواند آغازی باشد برای گشایش در امور معنوی که مورد علاقه شدید مردم است. امیدواریم با همکاری مردم، این مناطق سفید روز به روز گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری را پیدا کنیم.

*در جلسه امروز پیرامون بحث استفاده مردم از مترو و اتوبوس نیز صحبت کردیم. معمولاً فاصله هایی که گفته می شود که بیش از یک متر باید باشد در مواقع شلوغی مراعات نمی شود. تصمیم گرفتیم که بر روی استفاده از ماسک و دستکش تأکید داشته باشیم که وزارت کشور، روز آن را اعلام خواهد کرد که از چه روزی استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس الزامی می شود.

* ان شاءالله هم مردم مراعات کنند و هم صنعت، معدن و تجارت برای اضافه کردن تولید ماسک تلاش کند و هم کارگاه ها و نیروهای مسلح. به حمدالله شرایط ما هم شرایط بدی نیست. 

*گفتیم ۱۸ میلیون ماسک خارجی هم هست که به بازار بیاید و در دسترس قرار گیرد. البته ممکن است مقداری گران‌تر باشد اما به داخل فروشگاه ها و داروخانه‌ها عرضه شود تا هرکسی مایل است خریداری کند. ماسک‌های داخلی هم هست و به صورت همزمان عرضه می‌شود تا بتوانیم از این مسأله عبور کنیم.

*نکته دیگر اینکه در مورد پاساژها گفته بودیم ساعت ۱۸ بسته می‌شود. در مناطق گرمسیر شرایط به گونه ای است که عمدتا پاساژها از ساعت ۴ بعد از ظهر باز می‌شوند و برای اینکه آنها در مضیقه قرار نگیرند بنا شد استاندارها بتوانند تا ساعت ۲۰، این زمان را افزایش دهند. چند مورد اقتصادی هم مربوط به شرکت‌ها و مجامع آنها بود که تصمیم گیری شد و به آنها مهلتی داده شد که تا پایان تیر ماه بتوانند مجامع خود را برگزار کنند. 

*برای مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده نیز تصمیماتی گرفته شد و انقضاء آنها از یک اردیبهشت به ۳۱ تیرماه تمدید شد. مورد دیگر اینکه قرار شد در مورد فعالیت‌های الکترونیکی و شبهاتی که در این زمینه وجود دارد، در جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد.

*چند مورد اقتصادی هم در جلسه امروز مورد تاکید بود و امروز ما تصویب کردیم که مربوط به شرکت‌ها و مجامع شرکت‌ها بود مهلتی که به آنها داده شد برای اینکه آنها معمولاً تا پایان تیرماه مجامع‌شان را برگزار می‌کنند که بتوانند تا یک ۲ ماهی مهلتی را داشته باشند.  

*{با قدردانی از همه کارآفرینان، بخش خصوصی، مردم، بخش‌های بومی غیردولتی، نیروهای مسلح که به رغم مشکلات کار بزرگی در مواجهه با کرونا کردند}: این جزو کلماتی است که شب تلویزیون‌های ماهواره‌ای عصبانیتشان را نشان خواهند داد. هر وقت می‌گوییم وضع‌مان خوب است، همین که ما یک نقطه مثبت پیدا می‌کنیم؛ جیغ و فریاد آنها بلند می‌شود که همه دنیا به‌هم ریخته و همه بدبخت شده‌اند ایران می‌گوید وضع ما خوب است. خب حالا ما چکار کنیم که وضع‌مان خوب است؟

*ما آخر هفته افتتاح‌های مهم پیش‌رو داریم و می‌خواهیم افتتاح کنیم. یک افتتاح ما در پنجشنبه‌ گذشته ارزش سرمایه‌گذاری‌اش یک میلیارد دلار بود. حالا شما عصبانی و ناراحت می‌شوید ما باید چکار کنیم؟  

*اینکه کارآفرینان و مردم ما تلاش می کنند، آمار تورم ما نشان داد به رغم مشکلاتی که در اسفند و فروردین داشتیم تورم ما کاهشی بود و پایین آمد، هم نقطه به نقطه و هم سالانه، که دوباره آنها عصبانی می‌شوند و می‌گویند چرا در دنیا همه بدبخت شده‌اند شما چرا وضع‌تان خوب شد. خب وضع ما خوب شد چکار کنیم.

*شما اگر ناراحت هستید راه‌حلش این است در گوشتان پنبه بگذارید و این حرف‌های خوب را نشنوید. بورس ما خوب شده عصبانی می‌شوند و می‌گویند در همه دنیا بورس برهم ریخته، چرا بورس ایران خوب است؟ این به خاطر تلاش همه شرکت‌ها فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکت‌هایی که شرکت‌های بزرگ هستند.

*من این روزها با بعضی از روسای جمهور صحبت می‌کنم می گویم قدرت صادرات مازاد لوازم ضدعفونی را دارا هستیم و آنها تعجب می کنند. می گویند شما واقعا قدرت صادرات دارید؟ حتی در آینده ممکن است به نقطه‌ای برسیم که در برخی وسایل بهداشتی و کیت بتوانیم صادرات داشته باشیم.

*{ با اشاره به عصبانیت دشمن}: خیلی ناراحت می شوند که ایران بعد از دوسال تحریم شدیدی که فکر می کردند کشور را نابود کردند و  استخوان‌های ما خرد شده بطوریکه نمی‌توانیم تکان بخوریم؛ این گونه مردم ما این گونه بهتر از آنها بتوانند مقابل کرونا بایستند و بتوانیم در زمینه مواد ضد عفونی و ماسک حتی صادرات هم داشته باشیم.  

*در بحث بیماری‌ها به‌ویژه در کرونا هم آن چیزی که باعث خوب شدن می‌شود روحیه است. اگر کسی روحیه خوب داشته باشد از این کرونا زود عبور می‌کند. اگر خودش را ببازد کرونا «پرو» مانند ابرقدرتها می‌شود. شما برابر ابرقدرتها خودتان را ببازید پرو می‌شوند. بنابراین اگر با نشاط برابر این ویروس بایستید فرار می کند. اخلاق و رفتار کرونا هم مشابه ابرقدرتها است ما باید با نشاط و قدرت برابر آنها بایستیم.

* برابر ویروس کرونا اضطراب و نگرانی نباید داشته باشیم بلکه احتیاط باید داشته باشیم و پروتکل‌ها را به دقت مراعات کنیم.  خدا هم در این ماه رحمت و برکت و فیض و ماهی که تنزل الله ملائکه و روح است سلامتی را به ما نازل کند و با کمک و اتحاد عبور خواهیم کرد.  

*در این داستان کرونا و مشکلات، روز به روز شکاف‌های اجتماعی ما کمتر شد، به‌رغم این که کرونا در بعضی از کشورها شکاف بزرگ درست کرده است اما روح و دل ما به هم نزدیکتر شد. در آمریکا نگاه کنید این کرونا چه شکاف عظیمی ایجاد کرده است. هرچه می گوید مسخره می‌کنند این می‌گوید آن یکی می‌گوید دروغ است، چنین بساطی که در آمریکا است. درست نقطه مقابل آن را ما داریم. در این کشور همه متحدتر از گذشته و در کنار و یاورهم دست در دست هم دارند که امیدوارم خداوند این وحدت و معنویت را برای ما بیشتر کند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.